weblog_showcase

تا انتخاب (٢٥)

آثار و نمونه‌های حضور حداکثری مردم ایران در انتخابات

اولین مشارکت سیاسی مردم ایران پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب اسلامی در دهم و یازدهم فروردین‌ماه 1358 در تعیین نوع نظام سیاسی برگزار شد که بیش از ۹۸ درصد آراء به جمهوری اسلامی رأی آری دادند. در یازدهم و دوازدهم آذرماه سال 1358 نیز با بیش از 99 درصد آراء به قانون اساسی نظر مثبت دادند.

رسانه فکرت | قدرت‌الله غلمانی


مردم ایران اسلامی، علی‌رغم اشتباهات برخی مسئولان در برنامه‌ریزی و خدمت به مردم، نظام جمهوری اسلامی را دوست دارند. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این‌باره می‌فرماید: «من می‌خواهم این نکته را هم عرض کنم که دولتمردان جمهوری اسلامی باید قدر این فداکاری مردم و حضور آن‌ها در صحنه را بدانند. مبادا مسئولین بخش‌های مختلف کشور، در تحلیل اشتباه کنند و خیال کنند که شرکت وسیع مردم در انتخابات، معنایش این است که آن‌ها از یکایک کارهای مسئولین خشنودند؛ این‌طور نیست. مردم، انقلاب را دوست دارند، امام را دوست دارند، دولت جمهوری اسلامی را دوست دارند، نظام را دوست دارند؛ اما معنایش این نیست که مردم، روی یکایک کارهای مسئولین بخش‌های مختلف، صحه می‌گذارند». (دیدار علما، طلاب و روحانیان در آستانه ماه محرم، 26 خرداد 1372)

 

حضور حداکثری مردم پای صندوق‌های رأی آثار و برکات بسیاری دارد که در ابعاد و اضلاع گوناگون خودش را نشان می‌دهد. از جمله آن‌ها ناراحتی دشمن و خوشحالی دوستان انقلاب اسلامی از وفاداری مردم به نظام اسلامی و تبعیت از رهبری آن است. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرماید: «ان شاء الله عدد بالایی از مردم در این امتحان الهی شرکت کنند و دین خودشان را به کشور و انقلاب ادا کنند و سهم خویش را در آینده کشور ایفا نمایند. این، آن چیزی است که دشمن را به شدت زخم‌خورده خواهد کرد. درواقع، رفتن مردم با تعداد زیاد آراء پای صندوق‌های رأی و جمع شدن آراء زیاد برای مجموعه نامزدها، دشمن را مأیوس خواهد کرد. جمع شدن آراء زیاد در اصل انتخابات، مهم است. این، درواقع رأی به استقلال کشور و رأی به تبعیت از نظام و همراهی با رهبری است. مردم با این کار، دشمن را مأیوس کنند و درواقع، به دهان او مشت بکوبند». (دیدار با خانواده‌های معظم اسراء و مفقودان جنگ تحمیلی 31 اردیبهشت 1376)


دشمنان ایران اسلامی در کمین مردم نشسته‌اند و آرزوی نابودی و به‌هم‌ریختگی جامعه را دارند. حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یکی از نمونه‌های بزرگ، خنثا شدن توطئه‌های دشمنان بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این‌باره می‌فرماید: «یکی از اساسی‌ترین حرف‌هایی که در این انتخابات ملت ما زد - و درواقع باید گفت انقلاب ما زد - این بود که جمهوریت خودش را با فریاد قوی اثبات کرد. درواقع این حضور ۸۵ درصدی، پتک جمهوریت بود بر سر دشمنانی که دائم علیه انقلاب هِی حرف زدند، علیه اسلام حرف زدند، در پایه‌های جمهوریت نظام به خیال خودشان خدشه کردند. آن حضور قوی، نشان‌دهنده این معنا بود. بعد هم ملاحظه کردید که در اظهارات نامزدهای محترمی که وارد این میدان شدند، غالباً دم از پیروی خط امام و گرایش به ارزش‌ها، دل‌بستگی به ارزش‌ها در بیاناتشان بود، اگرچه حالا در بعضی از موارد حرفی زده می‌شد که منطبق با این کلی نبود؛ اما همه آنچه که می‌گفتند و آنچه که مطرح می‌کردند، می‌خواستند این را نشان بدهند که دل‌بستگی به راه امام، به خط امام، به انقلاب، به پایه‌های انقلاب وجود دارد. این خیلی حرف مهمی است. این نشان‌دهنده این است که همه احساس کردند که ملت ایران به این سمت گرایش دارد. این جهت کلی حرکت ملت ایران را نشان می‌داد؛ یعنی جهت اسلامیت، جهت هضم بودن و مطیع بودن در مقابل امر الهی‌ای که امام بزرگوار ما مظهرش بود؛ بنابراین، آن جمهوریت نظام و این اسلامیت نظام، با این انتخابات هر دوی اینها تثبیت شد؛ تأیید شد. این‌ها پیام‌های مهمی است؛ این‌ها را باید درک کرد و باید این پیام‌ها را فهم کرد». (دیدار با اعضای هیئت دولت 18 شهریور 1388)


حضور پرشور مردم در انتخابات، وحدت ملی را بالا می‌برد و در کشور فضای همدلی و پیشرفت سرعت بالایی می‌گیرد و همه ارکان مردمی جهت تلاش‌های گسترده برای ساخت ایران اسلامی از درون شدت پیدا می‌کند. آثار این حضور حداکثری را به‌خوبی می‌توان در بخش‌های مختلف ایران اسلامی مشاهده کرد، از تأمین امنیت گرفته تا رشد و بالندگی‌های علمی تا حفظ روحیه مردم‌سالاری در جامعه، یعنی به‌خوبی تحول را در جامعه شاهد خواهیم بود. رهبر انقلاب دراین‌باره می‌فرماید: «انگیزه ملت ایران و وحدت ملی، قدرت ملی به وجود می‌آورد؛ قدرت ملی موجب امنیت کشور می‌شود؛ وقتی کشور امنیت پیدا کرد، آن‌وقت علم در آن کشور پیشرفت می‌کند، اقتصاد در آن کشور به شکوفایی می‌رسد، مشکلات گوناگون فرهنگی و اقتصادی و سیاسی در کشور قابل‌حل می‌شود؛ مشارکت یک چنین معجزه‌ای می‌کند. انتخابات در کشور تحول ایجاد کرد». (دوم دی ۱۴۰۲)


اولین مشارکت سیاسی مردم ایران پس از پنجاه روز از پیروزی انقلاب اسلامی در دهم و یازدهم فروردین‌ماه 1358 در تعیین نوع نظام سیاسی برگزار شد که بیش از ۹۸ درصد آراء به جمهوری اسلامی رأی آری دادند. در یازدهم و دوازدهم آذرماه سال 1358 نیز با بیش از 99 درصد آراء به قانون اساسی نظر مثبت دادند.


همواره شور و حال خوبی در انواع انتخابات جمهوری اسلامی وجود داشته است که انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ یکی دیگر از نمونه‌های حماسه بزرگ ملت ایران اسلامی در انتخابات با مشارکت ۸۵ درصدی است. این انتخابات به تعبیر رهبر معظم انقلاب «پتک جمهوریت بود بر سر دشمنانی که دائم علیه انقلاب حرف زدند، علیه اسلام حرف زدند، در پایه‌های جمهوریت نظام به خیال خودشان خدشه کردند. آن حضور قوی، نشان‌دهنده این معنا بود». (دیدار اعضای هیئت دولت، هجدهم شهریور 1388).

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١١/٢١

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.