weblog_showcase

پرونده تا انتخاب (٢٧)

نمایش هویت یک ملت

ایران و ایرانی در ذات وحقیقتِ هویتش، پاسدار نفی تحقیر ملّت، نفی وابستگی سیاسی، نفی دخالت قدرت‌های بیگانه بوده‌است. او هر زمان که می‌توانست در چهره‌ی امیرکبیرها، میرزای شیرازی‌ها، شیخ فضل‌الله‌ها و میرزا کوچک‌خان‌ها، دلواری‌ها و خیابانی‌ها بروز و ظهور کرد.

رسانه فکرت | زینب نجیب، پژوهشگر
 

هویت یک ملت یعنی، مجموعه فرهنگ‌ها، باورها، خواست‌ها، آرزوها و رفتارهای او.
 ما ملتی مسلمان هستیم. بنابراین هویت‌ملی ما ریشه در دین اسلام دارد و البته تاریخ و انقلابی که دیگر مؤلفه‌های هویت ما را شکل می‌دهد. به عبارتی "مسلمانی ما، عمق تاریخی ما و انقلابی‌بودن ما، سه عنصر اصلی هویت ملی ماست". (۲۲ خرداد ۱۳۹۶، در دیدار مسئولان نظام) این هویت ملی از ملیّت هم فراتر است. با اینکه ملیّت، محترم و مقدس است و بر معنای مثبت آن (و نه از بُعد ناسیونالیستی آن)، بسیار اصرار داریم، با این‌حال هویت جمعی ما نظام اسلامی‌ ماست و دقیقا به همین دلیل کارایی بیشتری دارد و حوزه تأثیرگذاری وسیع‌تر.


برای فهم این مطلب به بسط بیشتر این مؤلفه‌ها می‌پردازیم.
 
گفته شد ما مسلمانیم. اسلام یعنی، « حاکمیت دین خدا، به‌معنی عدالت اجتماعی، یعنی ریشه‌کنی فقر و جهل یعنی تأمین عزت ملی و هویت ملی ایرانی و تأمین اقتدار بین‌المللی ».(برگرفته از بیانات ۱۴ خرداد ۱۳۹۵)
« این اسلام است که این عزت را داده و به ملت ایران هویت بخشیده است. چون اسلام است که به ملت ایران قدرت داد تا بتواند آرزوها و خواست‌های خود را علناً بر زبان آورد و آن را دنبال کند و از اخم قدرت‌ها و دست نشاندگان آنها و حکومت‌های فاسد نترسد ».( ۳ آذر ۱۳۷۸ در دیدار جمعی از بسیجیان)

 

از سوی دیگر می‌گوییم ایرانی هستیم و بهره‌مند از یک عمق تاریخی. منهای دورانی که ملت ایران دچار خفقان شدند و توسط پادشاهان بی‌کفایت و نااهلان وابسته به شرق و غرب، سالها از تمدن و هویت خود فاصله گرفتند اما ایران و ایرانی در ذات وحقیقتِ هویتش، پاسدار نفی تحقیر ملّت، نفی وابستگی سیاسی، نفی دخالت قدرت‌های بیگانه بوده‌است. او هر زمان که می‌توانست در چهره‌ی امیرکبیرها، میرزای شیرازی‌ها، شیخ فضل‌الله‌ها و میرزا کوچک‌خان‌ها، دلواری‌ها و خیابانی‌ها بروز و ظهور کرد. جمهوری اسلامی نیز میراث‌دار همان هویت‌ است که با دست مردم و رهبری امام در بهمن ۵۷ با چهره‌ی یک نظام اسلامی در قله نشست. دیگر این افراد نبودند که پرچم‌دار هویت باشند بلکه یک ملت بودند که این هویت را جمعی فریاد می‌زدند.

 

اینجا بود که مؤلفه انقلابیِ این هویت رخ نشان داد و « این انقلاب اسلامی بود که عزت اسلام را بر روی دست گرفت و به همه دنیا نشان داد. انقلاب اسلامی نشان داد که اسلام می‌تواند به یک ملت سرافرازی و عزت دهد. یک ملت را از زیر بار فشار و تحمیل بیگانگان نجات دهد. از حالت تحقیری که بر آن ملت تحمیل کرده‌اند، بیرون کشد.
می‌تواند استعدادهای یک ملت را در همه میدان‌ها بروز و ظهور بخشد؛ می‌تواند به یک ملت قدرت دفاع از خود، قدرت دفاع از عقاید و از هویت و شخصیت خود بدهد. لذا آن وقتی که انقلاب اسلامی پیروز شد و وقتی امام بزرگ ما... توانست از زبان این ملت سخن بگوید؛ همه مسلمانان عالم احساس افتخار و حیات کردند. احساس کردند که زنده شده‌اند. این خون تازه‌ای که در رگ‌های امت اسلامی دوید، دشمنان را نیز بسیار دستپاچه و سراسیمه کرد ».( ۳ آذر ۱۳۷۸ در دیدار جمعی از بسیجیان)

 

دقیقا همین نکته است که می‌تواند اثبات کننده ادعای فراملی بودن این هویت را داشته باشد. وقتی هویت یک ملت تنها نجات‌دهنده‌ی خود آن ملت نباشد و روح حیات به کالبد همه آزادی‌خواهان جهان بدمد، وقتی دشمن، انسانیت تو را بزرگترین دشمن خود پندارد، یعنی هویت تو و حقیقت تو، فراتر از مرزهاست. فراتر از آن است که بتوان به آن حد زد و آن را محصور کرد. موفقیت این هویت تنها موفقیت یک ملت نیست بلکه موفقیت یک امت است و البته خدایی نکرده، شکست او شکستی فراتر از یک محدوده جغرافیایی. و این افتخار، تنها برای یک ایرانی انقلابی رقم خواهد خورد. امید بسیاری از ملت‌ها و چشم بسیاری از آزادی‌خواهان جهان، حفظ این هویت بدست ماست. برای حفظ و حضور این هویت باید از این نظام اسلامی پشتیبانی و حمایت کرد باید در بزرگترین نماد جمهوری اسلامی یعنی انتخابات، شرکت کرد باید دانست « کسانی که با نظام جمهوری اسلامی و با هویت ملت ایران به شدت مخالفند و آن را برخلاف منافع خودشان می‌دانند به خاطر پشتیبانی مردم از نظام جمهوری اسلامی درمانده‌اند، و الّا قدرت‌های مادی دنیا بمب اتم و توپ و تانک و اراده‌های خبیث و خدانشناسی و بی‌رحمی و سنگدلی کم ندارند. آن چیزی که تا امروز مثل سدی جلوی تعرض آنها را به نظام جمهوری اسلامی گرفته حضور مردم است حضور مردم در انتخابات حضوری واضح‌تر از همه جای دیگر است ».( ۲۵ خرداد ۱۳۸۴ در دیدار اقشار مختلف مردم)

 

اکنون با توجه به تمام آنچه در باب هویت و ارتباط آن با انتخابات گفته شد روشن خواهد شد که وقتی رهبر انقلاب می‌فرمایند شرکت در انتخابات هم حق است و هم تکلیف یعنی چه.

 

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١١/٢١

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.