weblog_showcase

معرفی کتاب؛

انتخابات لیله‌القدر نظام اسلامی

«انتخابات لیله‌القدر نظام اسلامی» با عنوان فرعی آرا و نظرات رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات در نظام مردم‌سالاری نوشته سعید اشیری است که چند سال پیش به همت انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شد.

به گزارش فکرت، در مقدمه این اثر بر این نکته تأکید شده است که برپایی نظام جمهوری اسلامی و مشارکت مردم در تمام برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌های اساسی آن، بر تمامی تصورات و برداشت‌های نادرست از اسلام و حکومت اسلامی، خط بطلان کشید.آنچه بعضاً قبله آمال دمکراسی‌های حقیقی است، در تکوّن سه دهه از نظام جمهوری اسلامی ظهور و بروز یافته است. انتخابات‌های پی‌درپی و سالانه، مشارکت مردمی فعال و با حد نصاب بالا و چشمگیر و اعتماد رو به تزاید مردم و مسئولان و حضور فعال سلایق مختلف سیاسی و فرهنگی در جمع برگزیدگان از نکات برجسته و قابل تأمل در این موضوع است.

 

در بخش دیگری از این کتاب می خوانیم؛ مقام معظم رهبری انتخابات را مجموعه عملیاتی دانسته‌اند که جهت گزینش حاکمان یا تعیین ناظرانی برای تدبیر و مهار قدرت انجام می‌گیرد، همچنین انتخابات را ابزاری گفته‌اند که شهروندان می‌توانند به‌وسیله آن در شکل‌دهی و عینیت‌بخشی نهادهای حکومتی و تعیین متصدیان اعمال اقتدار مداخله کنند.در دوران معاصر با عمومیت‌یافتن حق رأی به همه اقشار مردم، انتخابات به یکی از مهمترین جلوه‌های زندگی سیاسی تبدیل شده است. تجربه این نظام نوین نشان داد که استفاده حداکثری از مشارکت مردمی، رعایت اصل حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش، رعایت حق اساسی انتخاب شدن و انتخاب نمودن در چارچوب نظام جمهوری اسلامی امکان‌پذیر است و تعالی‌بخش خواهد بود.

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١٢/١٠

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.