weblog_showcase

کارشناس مسایل بین الملل:

اندیشمندان غربی به افول بیش از پیش آمریکا معترف هستند

کارشناس مسایل بین الملل تصریح کرد: واقعیت این است که خود اندیشمندان غربی و آمریکایی به افول بیش از پیش آمریکا در عصر کنونی معترف هستند.

به گزارش فکرت، دكتر بهادر نوكنده در گفتگویی اعلام داشت: آنچه بر ایالات متحده آمریكا می‌گذرد، فراتر از افول، بلكه فروپاشی نام دارد.


وی افزود: در آمریكا مشكلات اجتماعی بسیاری وجود دارد ، کما این که اندیشكده شورای آتلانتیك اذعان كرده از نظر حوزه اجتماعی، آمریكا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد.
وی با بیان این که در وضعیت کنونی، نظام بین‌الملل دارای رهبری خاصی نیست، اما دارای قدرت‌های مختلفی است، گفت: نظام‌های بین‌الملل گزاره‌های مختلفی را سپری كرده كه نخستین دوره آن باستان بوده است و روابط بین كشورها بر اساس قدرت نظامی و تجاری بوده است. در آن دوره نقش اصلی در تعیین نظم جهانی توسط جنگ مشخص می‌شود.


نوکنده همچنین به دوران گذار یا قرون‌وسطی به‌عنوان دوره‌ای دیگر از نظم بین‌الملل اشاره و بیان كرد: در این دوران كلیساها نقش اساسی را داشتند. دوران مدرنیته دوران بعدی است كه با ظهور دولت - ملت‌ها به وجود آمدند و تغییرات بسیار اساسی را در این دوره شاهد هستیم.


این كارشناس مسائل بین‌الملل جنگ جهانی را نقطه عطفی در دوران نظام بین‌الملل فعلی عنوان كرد و افزود: پس از جنگ‌های اول و دوم شاهد ظهور دوقطبی شوروی و آمریكا شدیم و در واقع دو بلوك غرب و شرق از این مقطع تاریخی شكل گرفت. پس از جنگ سرد و فروپاشی جماهیر شوروی، وارد فاز جدیدی به نام نظام تك‌قطبی شدیم. بعداز این دوران گذار، جهان امروز را داریم كه نظام بین‌الملل در آن دچار تغییرات گسترده‌ای شده است.


 وی از آغاز روند افول قدرت تك‌قطبی جهان یعنی ایالات متحده گفت و اظهار كرد: مؤلفه‌هایی وجود دارد كه مبتنی بر آن می‌توانیم بگوییم نظام امروز جهانی، دیگر، تك‌قطبی نیست. مؤلفه نخست مربوط به كاهش توان نظامی آمریكا می‌شود. یكی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی كه می‌تواند یك كشور را می‌تواند به‌عنوان ابرقدرت سرپا نگه دارد توان نظامی است.


نوكنده اشاره كرد: كمیسیون راهبرد دفاع ملی آمریكا در سال ۲۰۱۹ منتشر كرد مبنی بر اینكه برتری نظامی آمریكا به پایین‌ترین سطح خود رسیده است. علاوه بر این، این گزارش اذعان دارد اعتماد به ارتش در آمریكا در پایین‌ترین سطح خود در سال‌های اخیر رسیده است.


 وی با تصریح بر اینكه آنچه بر آمریكا می‌گذرد، فراتر از افول، بلكه فروپاشی نام دارد، بیان كرد: در آمریكا مشكلات اجتماعی زیادی وجود دارد. اندیشكده شورای آتلانتیك یك گزارشی را به نام دولت شكست‌خورده منتشر كرد. در این گزارش اذعان شده است از نظر حوزه اجتماعی و محبوبیت، آمریكا در پایین‌ترین سطح خود قرار دارد. در حقیقت همبستگی اجتماعی كه به‌عنوان موتور محرك آمریكا در سیاست‌های خارجی بوده است، دیگر، وجود ندارد.


این كارشناس مسائل بین‌الملل از شكاف‌های سیاسی به‌عنوان یكی دیگر از مؤلفه‌هایی كه افول آمریكا را نمایان كرده است گفت و اظهار كرد: عوامل مختلفی برای برتری و قدرت یك كشور در سیاست خارجی مطرح می‌شود كه یكی از این عوامل، روان‌شناسی سیاسی است. هر چقدر برنامه یك كشور به بهترین شكل باشد، فردی كه آن برنامه را اجرا می‌كند هم باید دارای ویژگی‌های عالی باشد تا آن را ادامه بدهد.


وی افزود: در چند سال اخیر شاهد حضور رؤسای جمهوری همچون ترامپ و بایدن هستیم كه عدم توانایی لازم آنها مشهود است و اگر ترامپ قدرت را به دست بگیرد، شكاف‌ها بیش از آنچه وجود دارد نمایان خواهد شد.

 

وی همچنین به حوزه بین‌الملل و اثرات آن بر افزایش افول آمریكا و كاهش قدرت این كشور اشاره كرد و گفت: در عرصه بین‌الملل شاهد رشد چین در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی هستیم كه در پایین كشیدن هژمونی ایالات متحده بسیار اثرگذار است. در حقیقت تنش‌های ژئوپلیتیكی كه بین دو كشور وجود دارد یك عامل مهم خارجی در افول آمریكا محسوب می‌شود.

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١٢/١٨

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.