weblog_showcase

معرفی کتابی از مرحوم آیت الله امامی کاشانی؛

«خط امان، پژوهشی در موعود ادیان»

«خط امان ، پژوهشی در موعود ادیان»، عنوان کتابی است به قلم مرحوم آیت الله محمد امامی کاشانی راجع به موعود ادیان که در آن عمدتاً به مباحث عقلی در این باره توجه شده است.

به گزارش فکرت، این اثر ارزشمند که در سال 78 به همت بوستان کتاب به زیور طبع آراسته شده و نویسنده صاحب نام در آن کوشیده تا صحبت از مهدویت را مستقل از مسأله خلافت در صدر اسلام بیان کند، ضمن آن که به طور خاص در لابلای متون، علمای اسلام را به تقریب و همدلی ترغیب کرده که از نقاط ارزشمند کتاب هم به شمار می رود.


نکته حائز اهمیت این که کتاب در دو جلد ارائه شده و در هر دو جلد نیز مقدمه مؤلف آغازگر مباحث است. خلاصه آن که مطالب کتاب در سه بخش و هر بخش در چندین گفتار تنظیم شده است.


رویکرد نویسنده در این اثر البته مبتنی است بر دلایل عقلی و نقلی که شامل گفتارهای فلسفی، فطری، منطقی، جامعه شناختی، عرفانی، روان شناختی و فلسفه تاریخ می شود.


فلسفه رویکرد عقلی این است که برخی از اهل نظر گمان می‌کنند وجود امامی معصوم در هر برهه زمانی فقط به وسیله روایات معتبر اثبات می‌شود و دلیل عقلی ندارد، مگر قاعده لطف، ولی مؤلف توانسته دلایل متعدد فلسفی و علمی بر ضرورت وجود امام زمان اقامه کند.کتاب از جامعیتی کیفی و کمی برخوردار است که به آن ویژگی چشم گیری بخشیده است

نکته دیگر این که جامعیت کیفی این اثر در بخش نخست نمود یافته که مشتمل است بر؛ مباحث عقلی، فطرت، عنایت، استقراء، فلسفه تاریخ، بررسی شبهات و پاسخ به آنها، نقل گفت وگوهای مستقیم با علما و متکلمان اهل سنت در حجاز، مصر، لبنان و همچنین گفت وگوهایی با فلاسفه و متکلمان مسیحی در واتیکان و بررسی عقاید و باورهای پیروان ادیان مسیحی، یهودی و زرتشتی در باره منجی آخرالزمان.


از سوی دیگر باید گفت جامعیت کمی آن که در بخش‌های دوم و سوم انعکاس یافته، تجمیع و دسته بندی همه اخبار، آثار و اقوال در باره حضرت مهدی موعود (عج) است که در مجامع حدیثی شیعه و سنی، کتب تاریخ و تفسیر فریقین پراکنده بوده و همراه با توضیحات مؤلف گردآوری و ثبت شده است.

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١٢/١٣

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.