weblog_showcase

نویسنده کتاب «اصول و روش مواجهه با مخالفان»:

فقرِ روشی بر جامعه و بسیاری از افراد حاکم است

نویسنده کتاب «اصول و روش مواجهه با مخالفان» گفت: متأسفانه امروز فقرِ روشی بر جامعه و بسیاری از افراد حاکم است.

به گزارش فکرت،حجت‌الاسلام وحید حاجی‌آقازاده، نویسنده کتاب درس نامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» طی سخنانی در مراسم رونمایی از این اثر ابراز داشت: پیروزی اخلاقی به تنهایی می‌تواند مبنای هدایت باشد. امیرالمومنین (ع) درباره خوارج هم از عبارت «برادران ما» استفاده می‌کند در حالی که امروز ما متفاوت‌ها را هم مخالف خود می‌بینیم.

 

وی با اشاره به لزوم اهتمام به روش‌ها در مناظره با مخالفان، افزود: باید به مسأله روش، در کنار دانش، ضریب داده شود؛ چراکه اساساً هدایت‌های مردم توسط ائمه معصومان (ع)، بر مبنای روش بود؛ نه صرفاً بر مبنای دانش. اگر همه مناظره‌های پیامبر اکرم (ص) را جمع کنیم، یک کتاب هم نمی‌شود، پس باید دید که رسول گرامی اسلام، چگونه توانست دین اسلام را گسترش و تحقق بخشد؛ در حالی که مناظرات ایشان یک جلد کتاب هم نمی‌شود.

 

نویسنده کتاب درس نامه «اصول و روش مواجهه با مخالفان» در ادامه گفت: فقرِ روشی، بر جامعه و بسیاری از افراد حاکم است و همه سعی دارند که بیشتر بر دانش‌ها بیفزایند تا بر روش، و بیشتر ارزیابی‌ها هم به جای اینکه بر روش‌ها انجام شود، بر اساس دانش‌هاست؛ در حالی که علمای ربانی همانند حاج آقای صاحب‌الزمانی در بروجرد و حاج آقابزرگ در کنگاور، بیشتر با روش، به پیش رفته و مردم را به خود و دین اسلام جذب کرده‌اند؛ نه صرفاً دانش.

 

وی خاطرنشان کرد: به نظر من پیروزی اخلاقی - که کمتر به ما آموخته‌اند- خود، مبنای هدایت است اما متأسفانه به این امر توجه نمی‌شود. هرکس که دنبال هدایت است نباید بر پیروزی دانشی تکیه داشته باشد؛ چراکه گاهی لِه شدن در جمع، مقدمه‌ای برای هدایت برخی از افراد است.

 

 حاجی‌آقازاده همچنین اظهار داشت: امیرالمومنین (ع) درباره خوارج می‌فرمایند «إِخْوَانُنَا قَدْ بَغَوْا عَلَیْنَا» و باید دید که خوارج چرا اخوان حضرت هستند؛ اما امروزه ما متفاوت‌ها را هم مخالف خود می‌بینیم؛ در حالی که باید این افراد را دسته‌بندی کرد تا با هرکدام از آنان رفتار متناسبی داشته باشیم.

 

وی در خاتمه گفت: این اثر را تقدیم می‌کنم به همه متخلق‌های تاریخ؛ مخصوصاً در دوران عباسیان که پُر بود از شیعیان مظلوم و مقتدر که با خوش اخلاقی و روش‌های متناسب خود، موجب حفظ شیعیان و عقاید آنان شدند.

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١٢/٢٦

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.