استاندارد دوگانه در مواجهه با دانشگاه

رئیس دانشکده علوم اجتماعی علامه طباطبایی برکنار شد؛ یک استاد اخراجی به دانشگاه بازگشت. رویکرد دوگانه در مواجهه با موضوع اساتید و دانشجویان، در همین ابتدای دولت چهاردهم، حاشیه‌هایی به همراه داشته است.

به گزارش فکرت، شریفی‌زارچی به دانشگاه شریف بازگشت، علی انتظاری از ریاست دانشکده در دانشگاه علامه طباطبایی برکنار شد. این اتفاقات در چند روز گذشته، وزارت علوم دولت چهاردهم را با حواشی‌ای مواجه کرده است. معیار‌های دوگانه در مواجهه با اساتید دانشگاهی، انتقاداتی را در پی داشته است. حتی مسئولان دانشگاهی هم به این موضوع واکنش منفی نشان داده‌اند. 

 


 

 انتظاری چرا برکنار شد؟
علی انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، در پی طرح مباحثی دریک برنامه تلویزیونی از سمت خود برکنار شد. پس از برکناری انتظاری، احمد غیاثوند، عضو هیئت علمی دانشگاه طی حکمی از سوی عبدالله معتمدی، رئیس این دانشگاه به عنوان سرپرست دانشکده علوم اجتماعی تعیین شد. 


انتظاری پس از آن برکنار شد که در مناظره‌ای تلویزیونی (در برنامه شیوه- شبکه ۴ سیما) از تعابیری نادرست در خصوص حوادث سال ۱۴۰۱ استفاده کرد؛ لفظ نفله شدن را به کار برد که منجر به حواشی مختلفی شد. البته انتظاری بلافاصله عذرخواهی کرد. 


این برکناری شتاب‌زده درحالی رخ داد که پیش از این محسن برهانی، از مدرسان حقوق در دانشگاه تهران در حساب کاربری خود در ایکس مدعی شده بود که شهادت حمیدرضا الداغی، جوان سبزواری با غیرت را از دریچه حقوقی و فقهی بررسی کرده و به اینجا رسیده که، چون شرایط لازم وجود نداشته، جوان عزیز ما نفله شده است!


 زارچی در شریف
در همین حال، شریفی زارچی، عضو هیئت‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف در شبکه اجتماعی «ایکس» از بازگشت خود به تدریس در این دانشگاه از مهرماه امسال خبر داد. 


سال گذشته سعید بهزادی، دبیر هیئت اجرایی جذب اساتید دانشگاه شریف درباره علت اخراج این استاد دانشگاه به روزنامه شریف گفته بود: «اساتیدی که به‌صورت پیمانی همکاری‌شان با دانشگاه شروع می‌شود تا مدت پنج سال فرصت دارند که برای تبدیل وضعیت استخدامی خود از پیمانی به رسمی آزمایشی اقدام کنند و پس از این مهلت، عضو هیئت علمی باید درخواست تمدید عضویت پیمانی بدهد که تحت شرایطی قابل‌پذیرش خواهد بود. مهلت پنج‌ساله قرارداد پیمانی دکتر شریفی‌زارچی به‌عنوان استادیار پیمانی دانشگاه، بهمن‌ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید که از ۹ ماه پیش از آن، دانشگاه در فواصل مختلف، سه مرتبه با ارسال نامه‌هایی از ایشان دعوت کرد که درخواست تمدید عضویت پیمانی خود را به همراه مستندات فعالیت‌های علمی ارائه کند که متأسفانه به رغم این درخواست‌ها و پیگیری‌های شفاهی مکرر، اقدامی از سوی ایشان صورت نگرفت.» 


 انتقاد دانشگاهیان
این رویکرد‌های دوگانه در مواجهه با جامعه دانشگاهی، انتقاداتی را درپی داشته است. بسیاری از کاربران در فضای مجازی نسبت به بازگشت زارچی به شریف و برکناری انتظاری در علامه، واکنش منفی نشان داده‌اند. حجت الاسلام مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با انتشار مطلبی نسبت به این وقایع واکنش نشان داده است.

 

رستمی نوشته است: «یکی می‌گوید نفله؛ عذرخواهی هم می‌کند، به دانشگاه دستور عزلش می‌رسد. یکی به مقدسات جامعه اهانت می‌کند، اصرار هم می‌کند، از دانشگاه مدارا و عدم برخورد خواسته می‌شود. برای مطالبه انصاف و عدالت از خود و نزدیکان آغاز کنیم.» انتقاد در جامعه دانشگاهی ایران، یکی از کارویژه‌های اصلی است. منتقدان زبانزدی در بین اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های ایرانی وجود دارند که سال‌ها مباحث انتقادی خود را مطرح کرده و در عین حال با برخورد‌هایی نظیر اخراج و قطع همکاری هم مواجه نشده‌اند. نحوه مواجهه با این انتقادات، همیشه و در همه دولت‌ها حواشی‌ای به همراه داشته است. دولت چهاردهم، اما گویا زودتر از سایر دولت‌ها درگیر حاشیه دانشگاه‌ها شده است.

منبع: جوان آنلاین

تاریخ انتشار: ١٤٠٣/٠٦/١٠

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.