weblog_showcase

دومین شماره «باور»

الهیات اعتراض

در دومین شماره دوماهنامه الهیات و دین‌پژوهی «باور» پرونده‌ای اختصاص به "الهیات اعتراض" پیدا کرده است.

به گزارش فکرت، پرونده دین و هنر در این شماره به مناسبت اعتراضات پاییزی ۱۴۰۱ به «الهیات اعتراض» می‌پردازد. ساجده ابراهیمی در این پرونده الهیات اعتراض را از صورت‌بندی تا اجرا بررسی کرده و هنر شورشی و جای خالی خدا در ادبیات نمایشی را مرور می‌کند. از هنر انقلابی تا خل‌بازی در اینستاگرام، جسارت مؤمنانه یا خدای آزاردهنده از مطالب خواندنی این پرونده است.
یاسر قزوینی در پرونده «تاریخ و جهان اسلام» به سراغ ماجرای چالش‌برانگیز مسلمان‌شدن ایرانیان می‌پردازد. نقدی بر کتاب دو قرن سکوت عبدالحسین زرین‌کوب، هویت ایرانی از منظر عزت الله سحابی، روایت‌هایی برای فراموش کردن و نگاهی به کتاب جمشید چوکسی از مطالب خواندنی این پرونده است.
«الهیات زیارت» نیز پرونده جدید باور است که به دبیری علی الهی به مکان و اصالت معنویت می‌پردازد. گفتارهایی از ابراهیم فیاض، جبار رحمانی و بررسی انتقادی کتاب زیارت و بازار، زیارت و مشهد در تجربه مسافر کاناپه‌گرد و نقش مارک تواین و شرق‌شناسان در پیدایش مسیر زیارتی فلسطین از مطالب خواندنی این پرونده است.
«اسلام سیاسی» به دبیری محمد صابر صادقی به مسئله سعادت و این پرسش مهم می‌پردازد که «آیا حکومت می‌تواند مردم را به‌زور به بهشت ببرد؟» مهدی فدایی مهربانی، مصطفی زالی، مسعود معینی‌پور و محسن قنبریان از نویسندگان این پرونده هستند. طاهره حبیبی نیز در پرونده «شخصیت»، به سراغ تیلور و انقلاب وی در فهم دنیای سکولار می‌رود و در نهایت به پرسش «عصر سکولار یا عرصه قدرت‌ورزی نظم سکولار؟» می‌پردازد.

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/٠٨/٢٢

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.