آثاری به مناسبت ١٤ خرداد؛

6 کتاب برای آشنایی با سیره و اندیشه امام(ره)

در ایام سالگرد ارتحال ملکوتی بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، نیم نگاهی انداخته ایم به برخی از کتب و آثاری که مخاطب را تا حدودی با سیره و اندیشه امام (ره) آشنا کرده و او را در حال و هوای تفکر خمینی کبیر قرار می دهد.

به گزارش فکرت، آن چه در ادامه ملاحظه می کنید، مشروح این گزارش درباره همین موضوع است؛

 

مکتب امام خمینی (ره) به روایت رهبر معظم انقلاب

این کتاب به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی که به همت پژوهشکده تبلیغ و مطالعات اسلامی باقرالعلوم علیه‌السلام و از سوی انتشارات واژه‌پرداز اندیشه چاپ شده است.

این کتاب شامل 31 سخنرانی از امام خامنه‌ای است که در سالگردهای رحلت امام خمینی (ره) ایراد شده‌اند. این سخنرانی‌ها راهنمایی‌هایی برای رستگاری انقلاب اسلامی به شمار می‌روند و نگاهی به اهداف و مقاصد بنیان‌گذار انقلاب ارائه می‌دهند.

این اثر، مجموعه‌ای از مباحث مهم و تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف فکری، فرهنگی و سیاسی است که براساس اندیشه‌ها و آموزه‌های امام خمینی (ره) شکل گرفته و راجع به محورهایی همچون اندیشه‌های سیاسی و اجتماعی امام خمینی(ره)، بیم و امید (خوف و رجاء) از منظر امام خمینی(ره)، خودآگاهی تاریخی و مسجد طراز اسلامی، فرهنگ خودسازی و خدمت‌رسانی، ریشه‌های انحطاط و عقب‌ماندگی مسلمانان ، شخصیت و نهضت امام خمینی(ره) و تحلیل ابعاد شخصیت امام (ره)، شاخص‌های مکتب امام خمینی مانند عدالت اجتماعی، مردم‌داری، پاسداری از ارزش‌ها، معنویت، خودباوری، اعتمادبه‌نفس و ... سخن می گوید.

 

منظومه‌ی فکری امام‌خمینی (ره)

"منظومه‌ی فکری امام‌خمینی(ره)" عنوان کتابی است دربردارنده یک سری مقالات تحت اشراف علمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر عبدالحسین خسرو پناه و دیگر محققان توانمند این عرصه که به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به زیور طبع آراسته شده‌است.

این اثر در قالب نظریه نظام‌های بینشی(جهان‌بینی)، ارزشی و رفتاری و کنشی (نظام‌های اجتماعی و اهداف اجتماعی) تدوین شده ‌است. برخی از پرسش‌های این تحقیق از این قرار هستند؛

نظام فکری مطلوب نزد امام‌خمینی(ره) در عرصه بینش، ارزش و کنش چیست؟

 اصول راهبری رسیدن به این نظام چیست؟

 نهادهای مرتبط با نظام‌های بینش‌ی، ارزشی و کنشی برای تحقق نظام جامعه مطلوب دارای چه وظایف اساسی هستند؟

این اثر در صدد است تا با مطالعه مجموعه مکتوبات، منشورات، بیانیه‌ها و سخنرانی‌های بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی، امام‌خمینی(ره)، هندسه و منظومه فکری- معرفتی ایشان را به نگارش در آورد.

 این کتاب ثابت می کند که منظومه فکری امام‌(ره)، بیانگر گفتمان و جریان فکری- فرهنگی ویژه‌ای است که هم ادامه‌دهنده گفتمان فکری علمای گذشته، همچون شیخ مفید، شیخ طوسی، خواجه‌نصیر، صاحب جواهر، سید عبدالحسین لاری و دیگران است و هم با رویکرد اجتهادی به مسائل معاصر می‌پردازد و از جریان‌ها و گفتمان‌های معاصری همچون: جریان سنتی بی‌توجه به دغدغه‌های انسان معاصر، جریان روشن‌فکری غرب‌زده و شرق‌زده، جریان روشنفکری دینی التقاطی، جریان تجدد ستیزی و سنت‌گرایی، و جریان اخباری نوین و ضد عقلانی، متمایز است.

 

امیر قافله عشق

یکی از آثار خواندنی انتشارات سوره مهر در این رابطه، کتاب «امیر قافله عشق» است که مشتمل بر گفتارها و نوشتارهایی درباره امام خمینی (ره) است. همایون همتی این کتاب را با مجموعه مختصری از مقالات، سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های تحریریافته در شناخت و شناسایی ابعادی از اندیشه و منش حضرت امام‌خمینی رهبر کبیر انقلاب اسلامی به نگارش در آورده است. نگارنده مقالات، اصل سخنرانی و مصاحبه‌ها را، در سمینارها و همایش‌هایی با مناسبت‌های مختلف در دانشگاه‌ها و مراکز علمی، پژوهشی کشور ایراد نموده یا نگاشته است. همتی تلاش کرده است تا نگاهی نو و نگرشی تازه به اندیشه و شخصیت امام خمینی ارائه دهد که برای جوانان و اندیشه‌ورزان جذاب باشد. مطالب مقالات را موضوعاتی چون: عرفان حماسی و جامعه‌گرایی امام خمینی، دیدگاه امام خمینی در باب اخلاق، رهیافت دین‌شناسی امام خمینی، ضرورت تشکیل حکومت اسلامی از نظر امام خمینی و پیوند فقر و عشق در نگرش عرفانی امام خمینی تشکیل می‌دهد.

 

سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می آمد

این کتاب، داستان‏ بلندی است درباره‌ی زندگی امام خمینی (ره) که نادر ابراهیمی در آن کوشیده تا ابعاد مختلف شخصیتی ایشان را در قالب داستان بررسی‏ کند. «سه دیدار» دو جلد دارد؛ در جلد اول با عنوان «رجعت به ریشه‌ها» شرح وقایع دوران کودکی روح‌الله، شکل‌گیری شخصیت او در دامن مادرش و مرام و منش پدرش و نحوه‌ی شهادت ایشان، حضور او در کلاس درس مدرس، بررسی شجره‌نامه‌ی اجداد و شرحی از زندگی پدر بزرگ ایشان، مراحل آشنایی امام با دفتر حاج‌آقا ثقفی تا ازدواج و … از موضوعاتی است که نویسنده به شرح آنها پرداخته است.

«در میانه‌ی میدان» جلد دوم «سه دیدار» روایتی دیگر از زندگی‌نامه امام در قالب داستان است. نادر ابراهیمی اگر در جلد نخست بیشتر به کودکی و نیاکان «امام خمینی (ره)» عنایت داشت، در این جلد، رهبر فقید انقلاب را در میانه میدان سیاست و حوادث روزگار به تصویر کشیده است.

نویسنده این کتاب در طول حیات خود هیچ وقت توفیق دیدار با امام راحل را نداشته و کتاب را تنها بر اساس باور و نگاه خود نسبت به امام خمینی (ره) نوشته است.

 

برسد به دست امام

این کتاب به قلم محسن دریا لعل و به همت انتشارات روایت فتح در ۲۶۴ صفحه منتشر شده که مشتمل بر تعدادی از نامه‌های جوانان و نوجوانان به حضرت امام (ره) است که هر کدام از این جوانان و نوجوانان بعدها به فیض شهادت رسیدند؛ شهدایی که امروز با کتاب‌هایی یادشان زنده‌تر شد، فرزندان خوب خمینی هستند.

یکی شهید دفاع مقدس، فرزند شهید و دانشمند هسته‌ای، فرزند دیگر شهید نیروی انتظامی، و آن یکی شهید منا، فرزندی جانباز، آزاده و دو تای آخری شهدای مدافع حرم؛ این شهدا تمثیلی از آن نوجوانان هستند که عاقلانه و عاشقانه به امام شأن نامه نوشتند تا لبیک گوی فرزند حسین باشند.

 

امام؛ فراتر از مرزها

کتاب «امام؛ فراتر از مرزها؛ امام خمینی در نگاه شخصیت‌ها، تحلیلگران و رسانه‌های بین‌المللی» با گردآوری و تدوین پژمان عرب و نرگس‌سادات مظلومی چندی پیش از سوی انتشارات راه‌یار منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب مجموعه‌ای از اظهارنظرهای شخصیت‌های مختلف جهان، از چهره‌های دینی و مذهبی گرفته تا اجتماعی و سیاسی و متفکرین را مانند نلسون ماندلا، میشل فوکو، کلیم صدقی، روژه گارودی و … را درباره امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی ایران را شامل می‌شود.

کتاب «امام؛ فراتر از مرزها»، ۴ فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «احیاگر اسلام در نگاه رهبران و سیاستمداران جهان»، «مبدع حکومت اسلامی در قرن ۱۴ از نگاه متفکرین و اندیشمندان»، «ساده‌ترین حاکم جهان در کانون توجه رسانه‌ها» و «امام امت از منظر عالمان و رهبران دینی».

تاریخ انتشار: ١٤٠٣/٠٣/١٣

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.