یادداشت سردبیر فکرت؛

ژورنالیسم زرد و غفلت از ایده پیشران

به گزارش فکرت، مشروح یادداشت از این قرار است؛

 

 

آیت‌الله محقق‌داماد در سی‌وچهارمین همایش بانکداری اسلامی گفته است: «ممکن است کسانی در جلسه حاضر باشند که با من و تئوری‌های من مخالف باشند اما حاضرم گفت‌وگو کنم. تجربه ۴۵ ساله نشان داد تفکرات چپ، اقتصاد ایران را ویران کرد و از مغول بیشتر ضربه زد.» وی همچنین در این جلسه افزوده است: «من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی، دو مقوله متفاوت هستند. حتی من در مورد اقتصاد اسلامی هم منتقد هستم. پسوند اسلامی برای اقتصاد غلط است. آنچه که در فقه داریم، حقوق بازرگانی است نه اقتصاد»

 

اینکه محقق داماد از نفی اقتصاد اسلامی سخن بگوید که چیز تازه‌ای نیست، همچنین اینکه جریان نئولیبرالیسم از "تجارت فردا" تا "سیاست نامه" و حالا هم "سازندگی" تمام مشکلات کشور را به رخنه و نفوذ جریان چپ احاله می‌دهد هم تعجب‌برانگیز نیست! اما مسئله زمانی شگفت‌آور می‌شود کسانی که دم از ایرانشهری می‌زنند و در سودای آزادی سخن می‌گویند تلاش دارند ایده‌ی بازگشت به خویشتن و تمرکز نسبت به بومی‌گرایی امثال "جلال" و "شریعتی"را به بهانه‌های واهی نفی کنند و ساختار بازار آزاد را به نظم اجتماعی حقنه کنند؟! آیا این‌ها از این همه تناقض متعجب نمی‌شوند؟ آیا از این ژورنالیسم زرد خسته نمی‌گردند؟!

 

دوستان و عزیزان همراه می‌دانند که بازخوانی و توجه به ایده امثال جلال و شریعتی به‌دلیل چپ‌گرایی ما نبوده و نیست؛ همان گونه که برچسب چپ به جلال و شریعتی هم وصله ناجور است؛ اما آن‌گونه که "قوچانی"‌ها تقریر می‌کنند هر آنچه مانع طرح نئولیبرالیسم است باید به اسم نفی چپ مورد هجمه قرار بگیرد. ما همان‌قدر که از نئولیبرالیسم بیزاریم از نئومارکسیسم هم تبری می‌جوییم. ما معتقدیم به عکس باید از ظرفیت‌ها و ایده‌های پیشران امروز بهره جست.

 

به دیگر سخن، باید از تعمق در متون و اندیشه‌ها راه جدیدی را برای پیشبرد آرمان‌ها برگزید، چه آن که برای ساخت ایران آینده باید از ایده‌هایی که پیشران ماست الهام جست.

تاریخ انتشار: 1403/06/27

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.