weblog_showcase

در نشست هم‌اندیشی بین‌المللی اصحاب ادیان و مسأله غزه مطرح شد؛

لزوم دفاع اندیشمندان و بزرگان ادیان الهی از مظلومان غزه 

در نشست هم‌اندیشی بین‌المللی اصحاب ادیان و مسأله غزه با تأکید بر اینکه کشتار زنان و کودکان بیگناه در غزه مورد تأیید هیچ دینی نیست، بر ضرورت دفاع اندیشمندان و بزرگان ادیان الهی از مظلومان غزه و تلاش برای پایان جنگ تأکید شد.

به‌گزارش فکرت، آیت‌الله علی‌اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این نشست که در تالار علامه جعفری (ره) این پژوهشگاه برگزار شد، با اشاره به تحولات ماه‌ها و هفته‌های اخیر در غزه گفت: متأسفانه در دنیایی به‌سرمی‌بریم که سازمان‌های جهانی در مواجهه با این همه ظلم و ستمی که امروز در غزه صورت می‌گیرد، یا سکوت کرده و یا به‌گونه‌ای صحبت می‌کنند که گویا جنگ و نزاع امروز در غزه یک جنگ دینی و مذهبی است و حال آنکه در غزه شاهد صف‌آرایی انسانیت با ضدانسانیت هستیم که هیچ رحم و مروتی ندارند.


هیچ دینی کشتار مردم غزه را تأیید نمی‌کند


وی افزود: امروز بزرگان و اصحاب ادیان مختلف بر پایه معارف دین و آیین خود نسبت به آنچه در غزه می‌گذرد واکنش نشان داده و ظلم و جنایت‌های صورت گرفته را محکوم می‌کنند اما متأسفانه جنایات علیه زنان و کودکان فلسطینی در سایه حمایت قدرت‌های جهانی از صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد.


وی خاطرنشان کرد: به‌راستی آیا هیچ دینی اجازه می‌دهد که یک رژیم علیه زنان بی پناه و بی‌دفاع، افراد کهنسال، بیماران بستری در بیمارستان جنایت کند؟ آیا حمله ناگهانی و بمباران کردن خانه‌ای که در آن سلاح و رزمنده‌ای نیست و به شهادت رساندن صدها نفر از سوی ادیان تایید شده‌است؟ تصور نمی‌کنم که در این کره خاکی دینی باشد که این مسأله را تایید کند؛ به‌نظر من امروز مسأله فلسطین و غزه، یک نزاع دینی نیست و برخی برای سوءاستفاده از این جریانات تلاش می‌کنند که این فاجعه غیرانسانی را به‌سمت نزاع غیردینی سوق دهند، مسأله غزه حتی منطقه‌ای نیست، این مسأله جهانی و انسانی است و در مقیاس جهانی در حال رخ دادن است.


لزوم بهره‌گیری از ظرفیت ادیان الهی برای توقف کشتار در غزه


موبد پدرام سروش‌پور، عضو انجمن زرتشتیان تهران نیز با بیان اینکه امروز وجدان بشری در همه دنیا در حال بیدار شدن است، خاطرنشان کرد: در فرهنگ ایرانی، انسانیت و توجه به صلح و هم‌زیستی مسالمت آمیز جایگاه ویژه‌ای از دیرباز داشته است و ما ایرانیان افتخار می‌کنیم که از نخستین ملت‌های یکتا پرست بوده و هستیم، البته ما به عنوان روحانیون دینی وظیفه داریم به همه دنیا اعلام کنیم که زبان پیامبران زبان هم اندیشی و هم‌زیستی بوده‌است و هیچ دینی برای کشتن انسان‌ها نیامده‌است. 


وی با تأکید بر لزوم بهره گیری از ظرفیت ادیان الهی برای توقف کشتار در غزه افزود: بدون تردید درک و شناخت ما از ادیان الهی کم است و این هم‌اندیشی به‌ما کمک می‌کند که بنیان‌های ادیان را بشناسیم، وظیفه روحانیون در تا یخ بشریت کنترل تمام جدال‌های سیاسی بود‌ه‌است. نظم نوین جهانی نیاز به یک اساس اخلاقی دارد و ادیان الهی اگر حول محورهای مشترک خود باشد به‌درستی می‌توانند نقش هدایت کنترل نظام‌های سیاسی را برعهده بگیرند.


تفرقه در میان امت‌ها؛ رسالت مستکبران جهانی


گریگوریس نرسسیان، مشاور مذهبی و روابط عمومی خلیفه‌گری ارامنه تهران نیز اظهار داشت: هنگامی که استبداد و استکبار جهانی شکل گرفت اهتمام خود را بر ایجاد تفرقه میان ادیان و اقوامی که در آن مناطق زندگی می‌کردند نهاد، چراکه آن سرزمین‌ها محل تلاقی فرهنگ‌ها بوده و منطقه استراتژیک است بنابراین مستکبرین برای رسیدن به منافع خودشان از یک‌سو و جلوگیری از به خطر افتادن این منافع همواره تلاش کردند تا با ایجاد تفرقه، اقوام ساکن آن مناطق را به جان هم بیندازند.


وی افزود: ارامنه به عنوان ملت ستمدیده، همدرد ملت‌های ستمدیده جهان خصوصا فلسطین هستند، ارامنه‌ای که مجبور به ترک وطن شدند، ارامنه‌ای که از سرزمین‌های اشغالی آناتولی شرقی بیرون رانده‌شدند خود را همدرد ستمدیده فلسطین می‌دانند، از وقتی چشم باز کردم در روزنامه‌های ارمنی زبان مطالب فراوانی در مورد حقوق مردم فلسطین چاپ می‌شد و ارامنه امروز با مردم فلسطین ابراز همدردی می‌کنند و ندای خود را به ندای مردم عادل دنیا پیوند می‌دهند تا حقوق حقه مردم فلسطین به آنها برسد. 


اولین مخالفت‌ها با صهیونیسم از سوی یهودیان صورت گرفت


خاخام یونس حمامی لاله‌زار، رهبر دینی جامعه کلیمیان ایران نیز با اشاره به اینکه در همه ادیان بعد از توحید و یگانگی خداوند، مسأله کرامت مطرح شده‌است، گفت: با توجه به این اندیشه هیچ فردی نباید خود را نسبت به دیگری برتر بداند، همه انسان‌ها از یک آدم شکل گرفتند، بنابراین کسی که باعث نجات انسانی شود گویا همه جهان را نجات داده‌است و برعکس آن نیز صدق می‌کند یعنی اگر کسی فردی را بکشد گویا همه انسان‌ها را کشته‌است. 


وی افزود: متأسفانه در دنیای امروز ما با سوءاستفاده‌هایی که از ابزار تبلیغاتی می‌شود حتی اگر چیز باارزشی از جمله دین وجود دارد، استعمارگران باز هم دیدگاه خود را گسترش می‌دهند، اکنون هفت ماه است که درگیری گسترده در غزه وجود دارد در حالی که اخلاقِ و مرام و همه قوانین دینی و بین‌المللی، هدف گرفتن بیمارستان‌ها و مدارس و مراکر غیرنظامی را بر‌نمی‌تابند و تایید نمی‌کنند اما گویا در این جنگ هدف کشتن افراد است.


وی تصریح کرد: صهیونیسم طی ۱۰۰ سال اخیر با استفاده از جریانی که بیشتر ابعاد سیاسی دارد قدرت یافته و می‌خواهد خود را در دنیا به عنوان نماینده یهودیان معرفی کند، در حالی که اولین مخالفت با صهیونیست از سوی یهودیان بود. 


حمامی لاله‌زار گفت: وظیفه تک‌تک ادیان است که روشنگری واضح‌تری داشته باشند، حتی در آمریکا که نهضت دانشگاهی در آن آغاز شده است، امروزافکار عمومی باید از سوی ادیان آگاه شوند و شاید تحت این فشار افکار عمومی شاهد همزیستی مسالمت آمیز بین همه ادیان باشیم. 


حمایت از مظلومان ریشه در نگاه انسانی دارد


در ادامه این نشست همچنین وانیا سرگیز، اسقف خلیفه‌گری آشوری کلدانی کاتولیک با تأکید بر اینکه ایرانیان همواره در کنار یکدیگر در سایه صلح و صفا زندگی کرده‌اند، گفت: ما امروز نگاه انسانی داریم و این انسانیت باعث شده که نه فقط برای فلسطین که برای کشورهای دیگری که تحت ظلم هستند کنار هم باشیم. 


وی در خاتمه افزود: در غزه بسیاری از کودکان و افراد مختلف کشته شدند، آنان اگر شناختی از دین داشتند هرگز حمله نمی‌کردند، اگر دین داشتند کشور آمریکا که خود را مسیحی می‌داند هرگز دست به کشتار نمی‌زد. دست از سر فلسطین بردارید چون این سرزمین برای فلسطینیان است و جایگاه همه ادیان است، شما نباید برای آنها تصمیم بگیرید که چه زمانی غذا بفرستید و چه زمانی بمباران کنید.

تاریخ انتشار: ١٤٠٣/٠٢/١٩

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.