بسته پیشنهادی «فکرت»؛

هفت کتاب خواندنی به‌مناسبت روز دختر

رسانه «فکرت» به‌مناسبت سالروز ولادت حضرت معصومه(س) و روز دختر و در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران به‌معرفی هفت کتاب خواندنی در همین زمینه پرداخته‌است.

به‌گزارش«فکرت» کتاب‌های یادشده از این قرار است؛


به سپیدی یک رویا


رمان «به سپیدی یک رویا» نوشته فاطمه سلیمانی است به‌همت نشر نیستان به‌زیور طبع آراسته شده‌است. نویسنده در داستان خود فرازی از زندگی حضرت فاطمه معصومه (س) را از دوره پس از هجرت امام رضا (ع) از مدینه به مرو روایت می‌کند که در پی آن ایشان به‌درخواست امام قدم در راه سفر از مدینه به مرو می‌گذارند و در نهایت نیز در اثر بیماری در شهر قم به‌رحمت خداوند می‌روند. این فراز تاریخی و روایت داستانی از آن، برگ برنده نویسنده محسوب می‌شود که به‌خوبی از آن برای پرداخت داستانی بهره برده‌است.


از سوی دیگر این داستان از یک زاویه دید بسیار بدیع بهره برده‌است. راوی داستان یکی از کنیزان حضرت فاطمه معصومه (س) است که در داستان به شکل و شمایلی تازه و واقعی به‌روایت داستانی پرداخته‌است.

بیان زنانه و ترسیم ظرافت‌های بیانی که معمولاً در زبان زنان می‌توان سراغی از آن گرفت از سوی نویسنده در این متن به زیبایی ترسیم شده‌است.


در کنار این زیبایی بیانی، فضاسازی نویسنده از اندرونی منزل امام معصوم (ع) و ساخت چندین شخصیت سپید و خاکستری در این فضا که شرح رفت‌و‌آمدها و نگاه مردم در آن دوران تاریخی به امام معصوم (ع) و بیت ایشان را روایت می‌کند نیز از دیگر ویژگی‌های این متن است که نویسنده توانسته به‌خوبی از عهده آن برآید.


سومین ویژگی این داستان را باید در زبان خلق‌شده توسط نویسنده جست‌وجو کرد. سلیمانی در روایت خود از زبانی بهره می‌برد که تاریخی است و نیز کشش داستانی دارد. به‌عبارت دیگر نویسنده با توانایی و هوشیاری از عبارات و افعال و کلمات به شکلی بهره برده که مخاطب، ناخودآگاه احساس کند در فضایی تاریخی و کهن در حال مواجه شدن با داستان است.

 

خلق این زبان تازه با توجه به پیچیدگی‌های موجود در راه ایجاد آن در کنار جسارت نویسنده برای ورود به این وادی در کنار تجربه‌های بسیار موفقی که وجود دارد یکی دیگر از نقاط قوت این متن به شمار می‌رود.


دختران آفتاب


این کتاب به همت سه تن از نویسندگان آقایان اميرحسين بانكي‌پور،بهزاد دانشگر و محمدرضا رضايتمند نگاشته شده است و از جمله شاخصه‌های آن همین است که رهبر معظم انقلاب بر این تقریظ نوشته اند با این مضمون؛ «پس از نزدیک سه سال توانستم در این روزها -ایام شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها- این کتاب را بخوانم. در میان کتاب‌های داستانی که هدفش طرح مسائل فکری است، این بهترین کتاب از نویسنده‌ای ایرانی است. طرح کلی داستان و  درونمایه‌های داستانی آن خوب و شیرین است. حرف‌ها هم قوی و منطقی است. اتفاقاً پیش از این، کتابِ... را خوانده‌ام. آن قویتر است. ولی با توجه به برخی ملاحظات (عمدتا بهره‌برداری نکردن از عامل جنسی در کتاب حاضر) در این کتاب، هنر بیشتری به‌کار رفته است. باید ترویج شود. تنها نقطه ضعف آن ذکر مشخصات استاد فاطمه است در فصل آخر کتاب.»


نکته حائز اهمیت دیگر اینکه این اثرمخاطب عام را هم درگیر می‌کند؛ چراکه بحث‌های کتاب، جواب گفت‌وگوهای تربیتی و نقدهای اجتماعی و شوخی جمع‌های خانوادگی و محفل‌های مختلط زنانه و مردانه درباره‌ مسائل زنان است. کتاب برای والدین رفع‌کننده‌ برخی گره‌های ذهنی در روابط عاطفی‌شان با همسرشان است و همچنین کلیدهای خوبی از نیازهای تربیتی فرزندان را در اختیارشان قرار می‌دهد و برای فرزندان و به‌ویژه دختران، آگاهی و ترسیم فضای آینده و پیش‌رو را به دست می‌دهد.

 

خاطرات سفیر


این کتاب نوشته نیلوفر شادمهری است که در آن نویسنده به بیان چالش‌های یک بانوی مسلمان به‌عنوان دانشجوی ممتاز ایرانی در فرانسه می‌پردازد که با نگارشی صمیمی و ساده، خواننده را به خوابگاهی در پاریس می‌برد و او را با رویدادها، تجربه‌ها و خاطراتش شریک می‌کند.


خاطرات دختر مسلمانی که در کشور فرانسه، هر چند برای ادامه‌ تحصیل در مقطع دکتری حضور دارد اما سفیری شده است برای دفاع از حقیقت اسلام. مواجهه‌ او با آدم‌های مختلف و اتفاقات متفاوت این خاطرات را جذاب‌تر می‌کند، از قبول نشدنش در بهترین دانشگاه فرانسه تنها به دلیل حجابش و دست ندادن با سرشناس‌ترین اساتید مرد تا برگزاری دعای عهد در اتاق خوابگاه و خواندن دعای کمیل برای «یک سلیم النفس».


نیلوفر شادمهری در این کتاب که به‌همت انتشارات سوره مهر چاپ شده، حدود سی خاطره را به‌رشته‌ تحریر درآورده که این مجموعه در واقع بخش اندکی از تمام خاطرات ایشان است.


زنان پیشرو؛ داستان‌هایی برای دختران ایران


این کتاب به قلم سحر سلیمانی‌متین از مجموعه کتاب‌هایی است که خواندنش را به‌هرکسی توصیه می‌کنیم. تنها به این دلیل که به‌یاد انسان‌ها بیاوریم آنها توانا هستند و می‌تواند هرکاری را که اراده می‌کنند، انجام دهند. اما از طرف دیگر، برای اینکه بتوانیم به دخترانمان بیاموزیم که رویاهای‌شان را دنبال کنند و کاری کنند که به آن افتخار می‌کنند، باید مثال‌هایی واقعی و حقیقی داشته باشیم. الگوهایی که زندگی‌شان مانند ما بود، همان مشکلات و چالش‌هایی را داشتند که ما داریم و با این‌حال دست از تلاش نکشیدند. این کتاب برای همه کسانی است که گاهی از تلاش کردن خسته شده‌اند و باید دوباره منبعی برای انرژی به دست بیاورند. راستی اگر به‌دنبال نسخه بین‌المللی کتاب گشتید و خواستید قصه زنان سراسر دنیا را بخوانید، داستان‌های خوب برای دختران بلندپرواز را انتخاب کنید.کتاب فوق به‌همت انتشارات هوپا به‌زیور طبع آراسته شده‌است.


زنان کوچک


زنان کوچک نوشته‌ لوییزا می الکات و به‌ترجمه فرزین مروارید یکی از رمان‌های کلاسیک و درواقع از نخستین رمان‌هایی است که در آن از حقوق و احساسات زنان سخن به‌میان آمد. تا پیش از این رمان، شاید در کمتر کتابی زندگی زن، آن هم چهار زن، روایت شده‌باشد. زنان در ادبیات یا در جایگاه‌های فرعی بودند یا اگر نقش مهمی داشتند، از دید یک مرد و با نگاه مردانه توصیف شده‌بودند. لوییزا در این کتاب دست بر روی مسأله مهمی می‌گذارد: وقتی مردان حضور ندارند زنان چگونه زندگی می‌کنند؟ چهار خواهر در زمان جنگ و در غیاب پدرشان که به‌جنگ رفته می‌خواهند از پس زندگی سختشان برآیند. یکی از دخترها عاشق نویسندگی و بلندپرواز است و می‌خواهد با نویسندگی در دنیای ادبیاتی که کاملا مردانه است سری میان سرها پیدا کند. بقیه‌ دخترها هم آرزوها و اهداف خودشان را دارند. البته اگر مرگ یا ازدواج به آنها امان دهد.

این رمان که از سوی انتشارات قدیانی چاپ شده جدا از اینکه داستانی جالب و آرامش‌بخش دارد برای بسیاری از زنان نوستالژیک است و آنها را به یاد خاطراتشان با خواهرانشان می‌اندازد. خاطراتی شیرین که هیچ‌گاه دوست ندارند فراموش کنند.


راه ‌حل بحران هویت دختران: تاکتیک‌های قرآنی و روایی


نویسنده این کتاب، محمد منصورنژاد است و در واقع یکی از مجموعه کتاب‌های «دغدغه‌های جوان پویا» است که با هدف پاسخگویی به برخی مسائل و پرسش‌های نسل جوان به بررسی و پژوهش در مورد مسائل و مشکلات آن‌ها می‌پردازد. این کتاب پژوهشی در باب بحران هویت دختران است که مؤلف در آن به بررسی و تشریح بحران هویت دختران و راهکارهای دینی آن پرداخته‌است. سیر در زمین و هجرت دختران، برخورد با مزاحمین خیابانی، تأسیس تشکل‌های غیردولتی زنان، جلوگیری از تأسیس خانواده‌های اجباری، توجه عاطفی بیشتر به دختران نسبت به پسران، رعایت پوشش و حجاب، پذیرش عشق زمینی راهکارهایی است که مؤلف در این زمینه مطرح می‌کند که در چهار سطح: فردی، خانوادگی، تشکل‌های مدنی سیاسی و تشکل‌های دولتی ارائه می‌شوند.


دختر شینا


«دختر شینا» به قلم مهناز ضرابی زاده یکی از آثاری است که توسط انتشارات سوره مهر چاپ و در 262 صفحه منتشر شده‌است. این کتاب به‌روایت زندگی قدم خیر محمدی کنعان، همسرا سردار ستار ابراهیمی هژیر (فرمانده گردان 155 لشکر انصار الحسین (ع)) می‌پردازد.


در کتاب ضمن بیان خاطرات شهید، قصه صبوری و استقامت همسر شهید نیز نقل می‌شود. کتاب با هدف به‌تصویر کشیدن حماسه و دلاوری‌های شهیدان دفاع مقدس و شجاعت و فداکاری و صبوری همسران و خانواده‌های ایشان، تهیه شده‌است. زن این داستان در واقع بار مشکلات را همراه 5 فرزند به دوش می‌کشید.

تاریخ انتشار: ١٤٠٣/٠٢/٢١

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.