weblog_showcase

نشست تحلیلی اندیشه مقاومت در منظومه فکری امامین انقلاب

مدیر دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب در قم گفت: یکی از دغدغه هایی که مقام‎معظم رهبری صریحا به آن اشاره می‎کند و نسبت به آن فرمان هم می‎دهد بحث اندیشه مقاومت است رهبری در 12 آبان 97 در دیدار با دانش آموزان این نکته را تذکر دادند که نظریه مقاومت را دربرابر دشمن قوی پنجه تبیین کنید.

به گزارش فکرت، اولین نشست تحلیلی بیانات مقام معظم رهبری با موضوع اندیشه مقاومت در منظومه فکری  امامین انقلاب با حضور حجت‎الاسلام سعید صلح‎میرزایی، مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در قم، دکتر علیرضا استادیان، استاد حوزه و دانشگاه و حسین کاوه، مجری کارشناس این برنامه، برگزار شد.

این نشست به همت مؤسسه شناخت و مدرسه علوم انسانی و اسلامی فکرت، چهارم مهر در قم برگزار گردید.

حجت‎الاسلام‎و‎المسلمین صلح‎میرزایی در ابتدای نشست گفت: یکی از دغدغه‎هایی که مقام معظم رهبری صریحا به آن اشاره می‎کند و نسبت به آن فرمان هم می‎دهد بحث اندیشه مقاومت است رهبری در 12 آبان 97 در دیدار با دانش آموزان این نکته را تذکر دادند که نظریه مقاومت را دربرابر دشمن قوی پنجه تبیین کنید و من همان موقع با یک پژوهش خیلی اندکی به محتوایی بالغ بر 500 صفحه مطلب از بیانات حضرت آقا دست پیدا کردم که این حجم فروان از مطالب برای خودم هم قابل تصور نبود.

وی تصریح کرد: حضرت آقا در یکی از مراسمات 14 خرداد فرمودند جاذبه امام خمینی اندیشه مقاومت ایشان بود.

نویسنده کتاب جهاد تبیین ادامه داد: حالا باید بپرسیم آیا درباره اندیشه مقاومت در حوزه مختلف کار کرده ایم؟ متاسفانه جواب منفی است علامت آن هم این است که بسیاری از سوالات پرسشگران درباره مقاومت با دانستن اندیشه ایشان درباره مقاومت خودبه‎خود پاسخ داده می‎شود.

در ادامه دکتر استادیان با اشاره به اهمیت تبیین اندیشه مقاوت در کشور گفت: حضرت آقا به عنوان یک اندیشمند که مبانی فکری دارند بسیاری از پدیده‎های سیاسی اجتماعی و فرهنگی را با همین نسخه اندیشه مقاومت درمان می‎کنند. همان اندیشه‎ای که می‎گوید باید بیشترین قدرت نظامی را داشته باشید همان اندیشه در بحث تجهیز و توسعه و ساخت سلاح هسته‎ای به خط قرمزی می‎رسد که فتوای حضرت آقا در ممنوعیت سلاح هسته‎ای مورد توجه سازمان‎های بین‎المللی و افراد و شخصیت‎های برجسته جهانی قرار می‎گیرد از این حیث فتوای ایشان شبیه فتوای میرزای شیرازی در تحریم استعمال تنباکو است.

وی در پاسخ به پرسش مجریِ نشست که؛ «میان مقاومت، سازش و تهاجم چه نسبتی وجود دارد؟» گفت: حضرت آقا سخنرانی‎هایی دارند پیش از انقلاب که یکی از آن‎ها به صورت کتاب چاپ شده به عنوان "صبر زرد" تعریفی که حضرت آقا از صبر دارند در آن ایام با تعریفی که ایشان درسال 98 از مقاومت می‎کنند یکی است و منظورشان از مقاومت فقط در عرصه‎های نظامی نیست؛ ایشان می‎فرمایند اگر هدف متعالی داشته باشید نباید در برابر موانع کم بیاورید و ایشان صبر فعّال را همیشه مدّ نظر قرار داده‎اند. در مورد تهاجم گاهی در برابر برخی موانع باید تهاجم کرد در قضیه جهاد تبیین هم فرمودند که باید از فاز دفاعی وارد فاز تهاجمی شویم و در یکی از جلسات پنچ‎شنبه‎شان هم فرمودند که این ضرب المثل کاملا درست است که بهترین دفاع حمله است.

مسئول دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال « راهبر تبیین و تهاجم چه نسبتی با اندیشه مقاومت دارد؟» گفت: حضرت آقا در کتاب "خون دلی که لعل شد" می‎فرمایند؛ در تمام دوران مبارزاتی امام خمینی دو خط وجود داشت یکی مقاومت و دیگری روشنگری؛ در سال های 45 46 خیلی از یاران امام مقاومت را کنار گذاشتند و فقط به روشنگری پرداختند و لذا تعداد دستگیری‎ها از میان آن‎ها خیلی کم شد امّا من از معدود کسانی بودم که هر دو خط را با هم ادامه دادم و اصولا روشنگری بدون مقاومت خشک و بی روح است و مقاومت بدون روشنگری به ارتجاع ختم می شود. این سبک مبارزاتی حضرت آقا از سال 1333 که ایشان 14 ساله بودند و در مقابل استاندار آن زمان مشهد می‎ایستند تا زمان حال ادامه داشته است.

وی ادامه داد: بحث ایمان و امیدی هم که حضرت آقا ابتدای سال در سخنرانی مشهد فرمودند در واقع پر رنگ کردن مقدماتی است که می گوید اندیشه مقاومت جواب می دهد. و خیلی از مفاهیمی که امامین انقلاب به آن‎ها معتقدند از اندیشه مقاومت گرفته تا مفهوم وحدت و شعار ما می توانیم؛ مورد علاقه و قبول همه بزرگان دنیاست و میلیاردها دلار خرج می کنند تا این مفاهیم را بین مردم خود نهادینه کنند اگر از این زاویه به کارتون‎های پر خرج هالیوود مثل پاندای کونگ‎فوکار نگاه کنیم کاملا به اهمیت ماجرا پی می‎بریم یا حتی کارهایی که ترامپ برای مبارزه با اقتصاد چین کرد هم نوعی اندیشه مقاومت بود.

استادیان در تشریح تفاوت مبانی و ارتباط آن با روش‎های مقاومت گفت: نوع نگاه شما به مساله معرفت اگر از دل سنت و آیات و روایات باشد خروجی‎اش کاملا مشخص است مثلا شما اجازه ندارید برای رسیدن به قدرت از خدعه و نیرنگ استفاده کنید و اخلاق را ذبح کنید؛ با تفاوت مبانی، تفاوت در روش ها پیدا می شود و با آن می شود تفاوت اندیشه‎ای امامین انقلاب را با بقیه شناسایی کرد. 

وی گفت: اینکه ایشان به صورت مستمر به دستاوردهای دفاع مقدس اشاره می‎کنند مثلا در 29 شهریوری که گذشت می‎فرمایند یکی از نتایج مقاومت علاوه بر گسترش خط مقاومت در اقصی نقاط عالم در داخل کشور خودمان است در برچیده شدن فتنه سال گذشته؛ هر چند دشمنی کردن دشمن ابزارها و روش‎ها و اشکالش فرق می‎کند اما میدان همان میدان است. اشاره مستمر ایشان به دستاورهای دفاع مقدس برای این است که بگویند همیشه مقاومت کردن جواب می‎دهد اما سازش کردن نه ایشان می‎فرمایند خدا وعده نداده است که اگه بجنگید پیروز می‎شوید اما وعده داده است اگه مقاومت کنید پیروز می‎شوید و اینکه همیشه هزینه سازش کردن خیلی بیشتر از هزینه مقاومت کردن است.

 

تاریخ انتشار:

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.