weblog_showcase

مدرس دانشگاه و منتقد ادبی در گفت‌و‌گو با «فکرت»:

سعدی؛ پرچمدار امید در جامعه و مبارزه با نااُمیدی‌هاست

دکتر حسین محمدی‌مبارز گفت: سعدی را نباید صرفا به مسأله عشق بشناسیم چه آنکه او در ابعاد و عرصه‌های مختلف از جام تعقل و تفکر سرمست و مدهوش است و همچنین در برخی از ابیات و نثر ایشان، رویکرد مهمی به مقوله سیاست و تدبیر در حکمرانی و... مشاهده می‌شود.

به گزارش فکرت: دکتر حسین محمدی‌مبارز درگفت‌و‌گوی علمی با موضوع «شعر پارسی در سپهر اندیشه سعدی» که به مناسبت اول اردیبهشت، سالروز بزرگداشت سعدی و به همت رسانه فکرت برگزار شد، با بیان اینکه شیخ اجل سعدی فراتر از هنرمندی در به‌کارگیری الفاظ و واژگان، مفاهیم متعالی را در شعر و نثر خود به مخاطبان منتقل کرده که برای اهل فکر و اندیشه هرکدام از آنها می‌تواند محل بحث جدی باشد.


وی افزود: سعدیِ شیرین‌سخن را به مسأله عشق معرفی کرده‌اند که البته عشق مراتبی دارد و باید آن را به عشق زمین و عشق آسمانی تقسیم‌بندی کرد و در هر کدام از اینها، رویکرد سعدی متناسب با مباحث مهم انسانی و نگاه توحیدی است.


وی همچنین گفت: ما حتی در غزل‌های عاشقانه سعدی که به ظاهر ناظر به عشق زمینی هستند نیز رویکرد اندیشمندانه مشاهده می‌کنیم، ضمن آنکه سعدی بر این نکته تأکید دارد که عشق حقیقی ریشه در آسمان و بندگی خدا دارد.


منتقد و پژوهشگر ادبی ادامه داد: اساساً در اشعار بزرگانی چون حافظ، نظامی و سعدی، عشق زمینی گره می‌خورد به عشق معنوی و بحث ارتباط با خدا، با این حال سعدی با این بیت بسیار زیبا، رویکرد اصلی خود را معرفی می‌کند؛


سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی / عشق محمد بس است و آل محمد


وی بیان داشت: در اشعار بزرگان ادبی ما، اندیشه برآمده از آموزه‌های نبوی و علوی برجسته شده به‌خصوص در زبان شیرین سعدی که این مسأله توأم با حکمت و درس‌های زندگی نیز می‌باشد.


محمدی‌مبارز همچنین افزود: به راستی که آثار سعدی فراتر از شعر و ادبیات مرسوم، سرشار از درس‌های زندگی است از جمله در مباحث مرتبط با خانواده و زندگی زناشویی که سعدی به عشق زمینی نگاهی مبتنی بر تکریم انسان و تقویت عشق پایدار همسران دارد.


وی گفت: البته سعدی را نباید صرفا به مسأله عشق بشناسیم، چه آنکه او در ابعاد و عرصه‌های مختلف از جام تعقل و تفکر سرمست و مدهوش است و همچنین در برخی از ابیات و نثر ایشان، رویکرد مهمی به مقوله سیاست و تدبیر در حکمرانی و... مشاهده می‌شود.


مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: عشق به میهن و حب وطن در ابیات گلستان سعدی بسیار برجسته است و با این وجود او در آثارش نگاهی جهان‌شمول و انسانی دارد و البته در بحث وطن و سرزمین، عشق ورزی و محبت او به هموطنانش چیز دیگری است.


وی همچنین به جایگاه مهم ادبیات تعلیمی و اندرزی در آثار سعدی اشاره کرد و گفت: سعدی به خوبی از ابزار شعر و داستان برای بیان اهداف والای خود و ارایه پیام به مخاطب با اثرگذارترین شیوه استفاده می‌کند و چه خوب است که ما برای امروز خود از گنجینه گلستان و بوستان سعدی در راستای ساختن زندگی بهتر و سعادتمندانه بهره ببریم.


محمدی‌مبارز یادآور شد: البته شیخ اجل خود اهل عمل به آن چیزی است که می‌گوید و می‌سراید و لذا بعد از گذشت قرن‌ها می‌بینیم که کلامش همچنان الهام بخش و اثرگذار است.


وی همچنین با اشاره به اینکه سعدی پرچمدار امید در جامعه است، ابراز داشت: در زمانه زیست سعدی، جامعه با اخبار و تحولات ناامیدکننده‌ای همچون جنگ‌ها، غارت‌ها و تاخت‌و‌تازها ‌روبرو بوده؛ اما با این حال سعدی تأکید می‌کند که در هر شرایطی باید زندگی کرد و به آینده امید داشت.

تاریخ انتشار: ١٤٠٣/٠١/٣٠

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.