یادداشت؛

«ذهنیت خطا» درباره زنان و راهبرد رهبر انقلاب

تا زمانی که زن و جامعه به ابعاد خود دربارهٔ مسائل زنان واقف نیست، کلام رهبر معظم انقلاب نیز، مکرر و متوقف در ابعاد معرفی شده خواهد بود.

رسانه فکرت | مهتا صانعی، نویسنده و پژوهشگر

 

راهبرد رهبر انقلاب در مسألهٔ زنان هر سال آن‌قدر در قیاس با سال‌های پیش آشناست که گویا حرف دیگری برای زنان لازم و راجح نیست؛ مگر همین حرف‌های شنیده و این توصیه‌های پیشین یا همین حرف‌های آرمانی همیشگی.

 

آیا برگرفته از همان بی‌تعادلی جنسیتی نیست که حرف‌ها مدام تکرار می‌شوند؟ درصورتی‌که سال‌ها پیش شهید مطهری در کتاب آینده انقلاب اسلامی چنین می‌گوید: «به نظر می‌رسد این‌چنین نقش تاریخی برای زن در جهان بی‌سابقه است... و به همین جهت ایجاب می‌کند که تحقیق کنیم چه عواملی موجب گشت که زن بار دیگر ـ علاوه بر صدر اسلام ـ در صحنهٔ تاریخ ظاهر شود و تاریخ را از مذکربودن محض خارج کند و آن را مؤنث (مذکر ـ مؤنث) نماید»

 

 زن انقلاب اسلامی این‌گونه تعریف‌شده؛ اما وقتی می‌بینیم بعد از دهه‌ها هنوز در دامنه این قله، به همان تعاریف و توصیفات ابتدایی خرسند است و به شنیدن آن بسنده می‌کند حتماً جایی از کار می‌لنگد. درگیربودن با جهان کاملاً مردانه و ضعف قدرت و استقلال زنان در هیئت‌های مدیریتی و تصمیم‌گیری، صرفاً آن‌ها را به همان مبحث دوگانه خانه و اجتماع تقلیل داده و حرف دیگری نمی‌خواهند بشنوند و خوشایند نمی‌دارند.

 

نکته درخور توجه در این شنیدن‌های مکرر، ادبیات محصول است. بسیارند زنانی که باوجود این حرف‌ها از زبان امام جامعه و رهبر مملکت اسلامی بازهم در دایره دغدغه‌های هویتی قرار می‌گیرند و چه‌بسا متهم هم می‌شوند و وقتی درگیر هویت نامشخص می‌شوند، این دیوارنگاره‌ها فقط دایره ظلم به زن را بزرگ‌تر می‌کند.

 

بر این باوریم که «ذهنیت خطا»، رهبری را هر سال مصمم می‌کند به‌اندازه قرون متمادیِ کج‌فهمی‌ها را یادآور شود که زن اگر ریحانه است، چنین هم هست، چنان هم هست.

 

تا زمانی که زن و جامعه به ابعاد خود دربارهٔ مسائل زنان واقف نیست، کلام رهبر معظم انقلاب نیز، مکرر و متوقف در ابعاد معرفی شده خواهد بود.

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١٠/٢٦

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.