رسانه فکرت / مجتبی عباسی


حضور معنادار و رفراندوم‌گونه ملت ایران در ۲۲ بهمن ماه و چهل و چهارمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی مثل همیشه شگفتانه و فصل‌الخطاب بود و مشت پوچ کج‌روایت‌های غالب و دروغ رسانه‌های سکولار را آشکار کرد.


حماسه‌ای مردمی و معنوی که در اوج مشکلات معیشتی و هجمه‌های رسانه‌ای از سوی انسانِ انقلاب اسلامی رقم خورد و با نمایش حقیقت دوگانه واقعیت و روایت، بطلان روایت‌های دروغ و نظرسنجی‌های دست چندم را به رخ دوست و دشمن کشید و نشان داد که مردم ایران میان مؤلفه کلان انقلاب و اسلام با عملکرد مسئولان و نهادهای مختلف تمایز قائل هستند.


در میان تحلیل‌های مختلف از راهپیمایی باشکوه امسال، برداشت اخیر دکتر جمشیدی از سخنان امامین انقلاب در برنامه تلویزیونی «جهان‌آرا» قابل توجه بود که در مقابل روایت‌های سکولار حاکی از حیرت‌زدگی، حاشیه‌نگاری و نگاه کاریکاتوری، به نظر می‌رسد این روایت جامع‌تر و کامل‌تر باشد.


روایتی که معتقد است تذکر پیامبرانه امام را حل و معطوف به شعور فطری انسان، تنبه و آگاهی نسبت به خداوند را به وجود آورده و در پی آن سلسه‌ای از ارزش‌های انسانی و اسلامی همانند فداکاری، ایثار و شهادت قابل درک و فهم است و به تعبیر شهید مطهری (ره) «کمتر در تاریخ اتفاق افتاده است که یک ملتی خودش و خواسته‌هایش را در یک انسان مجسم ببیند» و برخلاف تمام انقلاب‌های دنیا یک انسان را مصداق فضائل، عصاره ایده‌آل‌ها و منِ عالی یک قوم دانسته که اعتبار قدسی و منزلت اجتماعی‌اش رو به گسترش است.


1. خوانش معنوی و قرآنی، دست خداوند را در وقایع مختلف، دخیل و «فَوقَ أَیدیهِم» می‌بیند؛ چنان که امام و رهبری حکیم به‌عنوان احیاگران حیات باطنی انسان‌ها و نمادهای برآمده از گفتمان انقلابی بارها به این اعجاز و لطف الهی در قضیه‌های مختلف از طوفان شن و فتح خرمشهر گرفته تا فتنه‌ها و حوادث گوناگون انقلاب اشاره‌کرده‌اند.


خطای دستگاه محاسباتی دشمنان ناشی از نگاه تک بعدی و بسندگی به علل ظاهری انقلاب اسلامی است و تلقی معنوی از حضور مردم برخلاف رویکردهای شرق‌شناسانه و تحلیل سکولار، مارکسیستی، به‌عنوان یک اتفاق تمدنی؛ فهم منطقِ درونی ملت ایران را برآمده از خودآگاهی و خدا آگاهی مردم دانسته که تجسم کامل آن در انسان تراز انقلاب اسلامی همچون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تبلور یافته‌است.


۲. تعلق هویتی مردم نسبت به انقلاب و ارزش‌های اسلامی، عقبه تئوریک و تسلسل تاریخی خود را به حرکت انبیای الهی و قیام ائمه معصومین علیهم السلام متصل می‌داند؛ از این‌رو انقلاب، هویت انسانِ انقلابی است که با آن همزاد پنداری می‌کند؛ منِ او و بخشی از اوست؛ انقلاب را امتداد خودش می‌داند که این گفتمان در عمق جمعی آنها آرام و در سایه آن، منِ جمعی شکل گرفته است.


همچنین علی‌رغم تمایل جریان غرب‌گرا و انسانِ واپس‌گرایِ تجددگرا به بحث گسست نسلی و شکاف اجتماعی؛ واقعیت، نشان‌دهنده پیشگامی دهه هفتادی‌هایی همانند شهید حججی، آرمان علی وِردی و سید روح الله عج میان در میدان جهاد و دفاع از ارزش‌ها است که حکایت از بازتولید اندیشه‌های انقلاب، تداوم هویت، تسلسل نسل و استمرار تاریخی انقلاب دارد.


۳. آشکار شدگی ماهیت نسخه‌های بدیل، موازی و رقیب؛ لطفِ پنهان در کف جریان اغتشاش بود که واقعیتِ دیگریِ انقلاب را نشان داد، اینکه مدعیان «آلترناتیو» و «رژیم چنج» چقدر مبتذل، دین‌ستیز، فاسد و خشن هستند که اگر نظام اسلامی و فرهنگ برآمده از آن در جامعه حاکم نباشد، مردم، جغرافیا، فرهنگ و جامعه دچار چه مشکلات و مصیبت‌هایی خواهند شد.


تجمعات کوچک و پرسروصدایی که مدعی انقلاب بودند، اما نتوانستند حتی برای چهار ماه، بدنه اجتماعی پانصد نفره خود را حفظ کنند؛ حال آنکه انقلاب اسلامی، چهل و چهار سال است بدنه اجتماعی میلیونی را با همه مشکلات و هجمه‌ها حفظ کرده و برخلاف رویه تمام کشورهای دنیا در سالگرد استقلال و پیروزی، ریسک‌پذیری و مخاطرات حمایت مردمی را به جان خریده و هر ساله خودش را با محک مردمی و آزمون رفراندوم عمومی آزموده‌است.

 

تاریخ انتشار: 1401/11/18

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil