ویژههای فکرت
مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالبهای متنوع رسانهای به تصویر بکشد.
به گزارش فکرت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر غلامرضا بهروزی لک، طی سخنانی در پنجمین نشست از سلسله نشستهای «سینما اندیشه» که به همت معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تحلیل و بررسی فیلم جنگ جهانی زد پرداخت و در آغاز سخن گفت: ضمن احترام به اصحاب سینما و منتقدان فیلم که بهصورت حرفهای به بررسی فیلمها میپردازند، در تلاش هستیم به اندیشه ورزی در خصوص عقبه فکری تولیدات هنر هفتم بپردازیم تا این روند منجر به تقویت سینمای معناگرا، معنویتگرا و انقلابی شود.
وی افزود: امروز در سینمای غرب و به تبعیت از آن سینمای جهان به استفاده از ابزارهای شهوانی و مسایل جنسی از یک سو و تخیل گرایی از سوی دیگر بیش از حد پرداخته می شود و سازندگان آثار این گونه ذائقه های مردم جهان را شکل داده و به سمت اهداف مدنظر خود سوق می دهند.مسائلی همچون حمله زامبیها که در فیلم جنگ جهانی Z هم دیدهمیشود با وجود اینکه تصاویری پوچ و بی استفاده را به خورد بیننده میدهد، اما باید مورد توجه و بررسی قرار گیرد.
استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل فرهنگی همچنین ادامهداد: فیلم جنگ جهانی Z در مورد یک پاندمی است که از کشور تایوان آغاز شده و بهتدریج گستره جهانی پیدا میکند. در رمانی تحتعنوان «کال کی» که متعلق به دهه هفتاد میلادی است، نگاه آخرالزمانی با سردمداری یک مرتاض هندی به نام کال کی ارائه میشود. چند نفر آمریکایی با ایده گرفتن از این رمان به ایجاد یک بیوتروریسم جهانی که همان کرونا بود، اقدام کردند. فیلم جهانی Z نیز همانند این رمان دست به ترسیم آیندهای احتمالی و خلق ذهنیت در مورد آن زدهاست.
این استاد دانشگاه خیانت و انحصار نسل بشر در یک نژاد خاص را از مظاهر سیاسی موجود در فیلم جنگ جهانی Z برشمرد و خاطرنشان کرد: اینکه چرا در این فیلم پاندمی باید از تایوان آغاز شود بی مفهوم و مقصود نیست. بر اساس نظریههای جدید ساختن آینده بهترین راه رسیدن به آینده مد نظر است. باید دانست که سازنده این فیلم نیز بهدنبال ایجاد تلقی و ذهنیت در مورد آینده مد نظر خود برای ساختن آن میباشد.
وی سناریوی فیلم جنگ جهانی Z را شکل گیری یک پاندمی جهانی دانست و بیان داشت: در این فیلم بیماری هاری از کشور تایوان بهعنوان کشور مورد مناقشه آمریکا و چین سرچشمه میگیرد. در دقیقه دوم فیلم این سؤال مطرح میشود که آیا آخرالزمان واقعیت است یا خیر؟ و یکی از افرادی که صحبت میکند میگوید تمام صحبتهایی که در مورد پایان تاریخ بیان میشود، دروغ است!
بهروزی لک افزود: این فیلم در پایان به نفی آخرالزمان میپردازد. اما باید دانست که نفی آخرالزمان، نفی نظام مندی تاریخ را هم بهدنبال دارد. یکی دیگر از نتایج این نگاه نظاممند نبودن و عدم وجود مدیر برای جهان هستی است. این در حالی است که خداوند در سوره روم میفرماید «ظَهَرَ الْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَالْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُمْ بَعْضَ الَّذِی عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ».
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: در فیلم جنگ جهانی Z جایگاه سازمان ملل و سازمان جهانی بهداشت نیز مورد چالش قرار گرفته است. در قضیه کرونا دیدیم که این سازمانها محل اتهام بودند و این در حالی است که در فیلم جنگ جهانی Z سازمان ملل بهعنوان ناجی دنیا معرفی میشود. اما در واقعیت داریم میبینیم که رژیمهای سیاسی همچون دولت ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به قطعنامههای سازمان ملل در صورتی که مخالف میلشان باشد، بیاعتنا هستند.
وی با اشاره به شیوه لازم برای برخورد با زامبیها در فیلم جنگ جهانی Z ادامهداد: در این فیلم کشتن و منزوی کردن زامبیها بهعنوان افراد آلوده به ویروس پاندمی راهکار مدیریت این موضوع معرفی شدهاست. در زمان شیوع کرونا نیز همین موضوع در نقاطی از دنیا تجربه شد.
حجت الاسلام و المسلمین بهروزی لک گفت: در دوران مدرن به جنون بیماری گفتهمیشود؛ زیرا نورونها و شبکه عصبی فرد مجنون دچار اختلال شدهاست. از نگاه فوکویاما فرد مجنون نداریم و فردی که از نگاه ما مجنون محسوبمیشود، از نگاه خودش سالم بوده و فقط ماییم که نمیتوانیم او را تحمل کنیم. در فیلم جنگ جهانی Z نظریه تغییر مطرح میشود. در این نظریه گفتهمیشود که اگر از بین ۱۰ نفر ۹ نفر از آنها نظری داشتند دهمین نفر میبایست نظری بدیل آن را مطرح کند. این فیلم نیز به ارائه تفکر و ایده بدیل در مورد آینده جهان پرداختهاست.
وی با بیان اینکه فیلم جنگ جهانی Z در خدمت رژیم صهیونیستی قرار گرفته، خاطرنشان کرد: در این فیلم با پیش کشیدن بحث دیوارکشی برای عدم ورود زامبیها به منطقه مورد نظر بهطور ناگهانی حقانیت اسرائیل مطرح و چهرهای مظلوم از آن ارائه شدهاست. البته قضایای اخیر غزه چهره واقعی اسرائیل را به جهانیان نشان داد.
پژوهشگر عرصه فیلم و سینما یادآور شد: چند کلمه در مورد این فیلم مهم است. مثلاً در یک بخش گفتهمیشود "نبرد مسکو همچنان ادامه دارد" و هواپیمایی که در این فیلم نشان دادهمیشود، هواپیمای بلاروس است. در برنامه ریزی سناریویی کشورهای ابرقدرت بهدنبال تجویز سناریو و برنامه برای سایر کشورها هستند و این امر در این فیلم نیز دیدهمیشود.
وی با برشمردن سه رویکرد اصلی در آینده پژوهی اظهار داشت: آینده یا کشف میشود، یا تجویز که چگونه شود و یا تصویرپردازی میگردد که به ما میگوید که آینده چگونه میتواند باشد؟؛ فیلم جنگ جهانی Z به ما میگوید که آینده جهان چگونه میتواند باشد. کارتون کارآگاه گجت نیز با استفاده از تخیل مخاطب به او الهام میبخشد که در آینده چنین تکنولوژیهایی را خلق و ابداع کند.
بهروزی لک با بیان این که فیلم جنگ جهانی Z خالی از ایدئولوژی و جهت دهی نبوده و دارای هدفمندی است، افزود: از مهمترین آثار فیلمهای تخیلی همچون جنگ جهانی Z میتوان به تکثر و بحران معنا برای نسل جدید اشاره کرد. خاص بودن به ظاهر شعار زیبایی است که تبعات سنگینی را برای جوامع بشری بهدنبال دارد. این روحیه موجب بر هم خوردن و بی ارزش شدن قواعد اجتماعی مشترک بین آحاد جامعه میشود که موجب نظم بخشی و قانونمندی آن است. این امر به هرج و مرج اجتماعی منجر خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع) در خاتمه با تأکید بر این که تنها راه درمان مشکلات جوامع بشری بازگشت به آغوش خداست، گفت: خداوند میفرماید «الا به ذکر الله تطمئن القلوب». در پایان فیلم جنگ جهانی Z نقش اصلی فرزندان خود را در آغوش گرفته و به آنها میگوید که همچنان زندگی باید کرد. اما نکتهای که به آن پرداخته نشده، این است که این زندگی میبایست در زیر سایه معنویت و با نگاه توحیدی باشد.
تاریخ انتشار: 1403/03/12
مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالبهای متنوع رسانهای به تصویر بکشد.