weblog_showcase

معرفی کتابی به مناسبت دهه فجر؛

«انقلاب اسلامی و وضعِ کنونیِ عالم»؛ نوشته دکتر داوری اردکانی

به مناسبت دهه فجر به معرفی یکی از کتاب های خواندنی با موضوع انقلاب اسلامی پرداخته ایم با عنوان "انقلاب اسلامی و وضعِ کنونیِ عالم" که آن را اندیشمند مطرح، دکتر داوری اردکانی به رشته قلم درآورده است.

به گزارش فکرت، این کتاب که چاپ نخست آن سال 1361 بوده بیست و شش سال بعد یعنی در سال 1387 با ویراستی جدید منتشر شده، با این وجود به صلاحدید نویسنده نامدار آن، نوشته‌های کتاب، حتی اشتباهات سهوی و تحت‌اللفظیِ اش، تغییر نکرده است.

 

 به گزارش فکرت، کتاب «انقلاب اسلامی و وضعِ کنونیِ عالم» مجموعه‌ای از مقالات است، حاصل فکر و ذکر و زندگی نویسنده در سال های اول انقلاب بوده؛ از این رو، تغییر آن در این شرایط، معنا و مفهوم خاصی ندارد.

 

مقالاتِ هشت‌گانۀ کتاب عبارتند از: «روشنفکری و روشنفکران»، «عقلِ سیاسی»، «رهبری در مشروطیت انقلاب اسلامی»، «فلسفه و انقلاب»، «انقلاب اسلامی و برخی مسائل جهانی»، «امپریالیسم»، «انقلاب اسلامی»، «انقلاب ایران».

 

دکتر داوری کوشیده تا در این کتاب، به بررسی پدیدارشناسانۀ انقلاب اسلامی بپردازد و شاید مهمترین نکتۀ در باب این کتاب، منحصرنشدن انقلاب، به ساحت سیاست و تاکید داوری بر انقلاب در تفکر و ایجاد تفکر نو است. لذا انقلاب حقیقی، انقلاب در زندگی بشر انقلابی است که بشر را به فطرت اصلیِ خود بازمی‌گرداند و لذا بسط انقلاب را منوط به قوۀ قهریۀ نمی‌داند؛ بلکه معتقد است آنچه باید بسط پیدا کند، تفکر حاصل از انقلاب است.

 

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١١/١٦

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.