به گزارش فکرت، متن این یادداشت بدین قرار است؛

 

حادثه اخیر که منجر به فقدان شهادت گونه رئیس‌جمهور امام جمعه تبریز و هیئت همراه شد از یک جهت حسن عاقبت جمیع این عزیزان را به‌همراه داشت و یکی از بهترین مرگ‌ها که مرگ در راه خدمت به خلق است را رقم زد و نشان داد کماکان انقلاب اسلامی مردان مخلص دارد که در راه انجام وظیفه جان می‌دهند اما به نظر می‌رسد این اتفاق ظرفیت‌هایی بیش از حسن ختام فردی برای این عزیزان را داشته‌باشد. ظرفیت‌هایی که از قضا بسیار مورد نیاز جامعه کنونی ما نیز هست. در فضای دو قطبی شدید در جامعه و ضداجتماعی شدن سیاست و سیاست‌ها این اتفاق می‌تواند ما را در مسیر باز جامعه شدن قرار دهد. در ادامه به چند مورد از امکان‌های احیای جامعه که امید است رقم بخورد می‌پردازم. 

 

بازیابی روح جمعی
این اتفاق می‌تواند به مثابه روح جدیدی برای جامعه ایرانی باشد. جامعه‌ای که بیش از پیش به این روح نیاز دارد. جامعه‌ای که بیش از یک دهه تقابل‌های شدید اجتماعی در تمامی سطوح و مسائل را تجربه کرده است هر چند شهادت حاج قاسم می‌توانست این روح را در جامعه بدمد و تا حد زیادی دمید اما متأسفانه به‌دلیل اشتباهات نابخشودنی آبان ۹۸ و اتفاق ناگوار هواپیمای اوکراینی عملاً این امکان سلب شد و تاکنون روز به‌روز وضعیت از این منظر بدتر شده‌است. اما امید و آرزو است که این حادثه نفخه الهی باشد برای دمیدن روح تازه‌ای در جامعه ایرانی و باز جامعه شدن عموم مردم ایران.


باز همبستگی اجتماعی
این حادثه توانست یک وفاقی در مورد یک غم مشترک میان عموم مردم ایجاد کند. طبیعتاً منظور عموم جامعه ایرانی است نه عده‌ای ناهموطن خارج نشین و یا توئیتری‌ها و فجازی بازها یک حادثه و غمی بود که همه جناح‌های سیاسی و همه دسته بندی‌های اجتماعی را متأثر کرد این حتماً دستاورد مهمی است اگر قدر بدانیم و کفران نعمتی که خدا برای مان باز کرده را نکنیم اما تحقق این آرزو لازمه‌هایی دارد؛


الف) تحلیل گران اجتماعی دست از بافتن رطب و یابس برداشته و جز در این مسیر و برای تحقق این هدف که شاید تنها کارکرد آنها باشد دست به قلم نشوند. هر چند متأسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است.


 ب) طرفین دعواهای فکری سیاسی و اجتماعی از این حادثه و از دیگری‌های آن به‌دنبال بهره برداری و مصادره به مطلوب‌های خود و تسویه حساب‌های خویش نباشند. که این نیز متأسفانه دیده شد؛ طراحان لایحه حجاب به دوستداران انسجام اجتماعی تکه پرانی کردند و آنها نیز جواب اینها را دادند و یا مخالفان اعتراض شورش سال گذشته به‌دنبال تسویه حساب با ززا بودند. بدیهی است منظور کنار گذاشتن اختلاف‌نظرها نیست اما اولاً الان زمان این کار نیست و در ثانی این اتفاق حتماً باید ما را در روش‌ها به تو به روشی برساند.

 

ج) نظام نیز از این فرصت خداداد بهترین استفاده را کند و علی الحساب هر موضوعی که ممکن است این اتحاد و همدلی و همبستگی را بهم بزند دست بردارد و از سر فرصت و با تعامل و گفتگو با عموم جامعه دست به حل مسائل اجتماعی بزند و از هر موضوع غیر اولویت داری دست بکشد و به موضوعاتی که مورد وفاق عموم جامعه است مانند حذف تبعیض و نابرابری‌های اقتصادی اجتماعی بپردازد و اصلاحات اجتماعی سیاسی و اقتصادی را از این موقف شروع کند. باید بدانیم که در این فرصت هیچ مسئله‌ای مانند باز جامعه شدن برای جمهوری اسلامی اهمیت ندارد به‌جد امید دارم و معتقدم این اتفاق از الطاف خفیه الهی برای نظام و انقلاب اسلامی بود که سبب دمیدن روح تازه‌ای به جمهوری اسلامی می‌شود اگر اتفاقات بعد از آبان ۹۸ را تقاص نظام برای اشتباهات آن زمان بدانیم احتمالاً این حادثه را می‌توان لطف خدا به‌منظور ایستادن نظام در کنار مردم فلسطین و تنها حکومتی که در برابر اسرائیل ایستاد بدانیم.

 

هر چند نگارنده نادان‌تر از آن است که حکمت‌های الهی را بداند و صرفاً با دخالت بیجا در کار خدا سعی به تحلیل دارد عموم تحلیل گران اندیشمندان مسئولان خواص و مردم باید بدانند هرگونه حرکتی خلاف این اتحاد و وحدت کلمه مدنظر امام و رهبری و ریس جمهور فقید است و حتماً قهر الهی را به‌دنبال خواهد داشت.


بازسیاسی شدن جامعه
پس از اتحاد اجتماعی حاصل شده و مهربانی و رقت قلب ایجاد شده در پس این حادثه امید است آشتی مجددی میان عموم مردم با سیاست و نظام اسلامی اتفاق افتد منظور قهر سیاسی مردم با صندوق‌های رأی انتخابات‌های زیر ۵۰ درصد و بی تفاوتی به سیاست در جامعه است و الا نگارنده معتقد است این قهر در لایه‌های اجتماعی ارزشی و آرمانی نظام رخ نداده است مهمترین ثمره این حادثه می‌تواند احیای مشارکت سیاسی در انتخابات آتی باشد پس تمام خواص و مسئولان و عموم مردم باید تمام توان خود را برای تحقق این هدف به کار گیرند. خواص و صداوسیما فضای جامعه و سیاست را مهیا کنند شورای نگهبان دست از رویه‌های غیر شفاف و سختگیرانه خود در رد صلاحیت‌ها بردارد و فضای آزاد و سالم سیاسی را فراهم کند و مردم نیز دوباره به صحنه بیایند.

 

باز اخلاقی شدن سیاست
امید و آرزو است این فضای اشتباه و کثیف سیاسی که در این بیش از یک دهه بر کشور حاکم شد و هر چه جلوتر آمدیم آلوده‌تر شد از فضای جامعه رخت بربندد سیاسیون به یک مرگ آگاهی برسند و توجه به، اخلاق، مرگ قیامت و خداوند که الگوی بارز رئیس‌جمهور و امام جمعه فقید بود بر تمام فضای سیاست حاکم شود فضایی که یکی از نقاط عطفش مناظرات 88 بود و پس از آن دائماً به فضای زشت آن دمیده شد و دائم در حال دریدن یکدیگر و گیسو گیس کشی بودیم چنان که بیش از پیش شبیه سیاست ورزی آمریکایی می‌شدیم و همه گروه‌ها از هیچ‌کاری برای به لجن کشیدن فضا دریغ نمی‌ورزیدند.


امید است این مرگ آگاهی ایجاد شده برای سیاسیون و گروه‌های فکری و اجتماعی سبب شود مجدد به‌جای دعواهای سخیف و بچه گون در یک فضای غیر اخلاقی شاهد بازگشت فضای سیاست به یک پارادایم اخلاقی باشیم و زین پس اختلافات، گفتمانی، فکری، راهبردی و سیاستی باشد که تعیین کننده سیاست در نظام اسلامی است و البته آن هم فقط در یک فضای اخلاقی این مسئله فقط برای سیاسیون نبوده بلکه تحلیلگران اجتماعی و اندیشمندان و گروه‌های اجتماعی نیز یک فضای غیر اخلاقی و دریده را پیش‌گرفته‌اند. انشاءلله که این خون‌های سبب وحدت کلمه مدنظر امام و رهبری باشد.


 

تاریخ انتشار: 1403/03/05

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil