ویژههای فکرت
مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالبهای متنوع رسانهای به تصویر بکشد.
آیت الله احمد عابدی، استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم، در گفتوگو با رسانهی فکرت به تبیین ریشههای خشونت پرداخت و گفت: خداوند متعال اسمها و صفتهای مختلفی دارد و هر دینی یکی از صفات خدا را بهعنوان بهترین صفت خدا معرفی میکند، ما مسلمانها میگوییم که خداوند رحمان و رحیم است، مسیحی معمولاً میگویند خدا یکچیز شخصی است؛ اما یهودیها هر وقت بخواهند صفات خدا را بیان کنند میگویند مهمترین صفت خدا این است که سخت کیفر میکند و خدا را بهشدت عذاب و عقاب معرفی میکنند؛ یعنی از نظر دین یهود خدا به سخت کیفر بودن معرفی میشود همینطور هم خود یهودها آدمهای خشنی هستند؛ البته موارد استثنا هم هست ممکنه یهودی غیرخشن وجود داشتهباشد یا غیر یهودی خشن باشد.
وی افزود: حوادثی هم که بر یهودیها و دین یهود در طول تاریخ گذشته از قبیل اتفاقاتی که در زمان فرعونها اتفاق افتاده یا در زمان بختالنصر انجام شده یا در زمان کنستانتین که از یهودیت برگشت و به آیین مسیحیت درآمد و مسیحیها غلبه کردند بر یهودیها این خشونتهایی هم در طول تاریخ علیه یهود انجام شده باعث شده یهودیها یک قوم خشن و یک قوم لجوج و عنود معرفی شوند.
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که در کتابهایی مثل البحر الزاخر و تاریخ تمدن ویل دورانت یا تاریخ تمدن هنری لوکاس فراوان آمده است که یهودی در طول تاریخ چقدر با خشونت با مسیحیها برخورد کردهاند، ابراز داشت: میشود گفت که دشمنی یهودیها با مسیحی صدها برابر شدیدتر از دشمنی یهودیها با مسلمانان است علت آن هم این است که در انجیل مسیحیها و دیگر کتابهای مذهبی مسیحیها خیلی به یهودیها توهین شده تعبیرهایی از قبیل سالوس و وسواس و این باعث شده که در طول تاریخ همیشه با هم جنگ داشته باشند.
وی تصریح کرد: مسیحیها همیشه میگفتند که یهودیها عیسی را به دار زدند؛ عیسایی که میسحیها از پیغمبر هم بالاتر میدانستند و حتی نعوذبالله فرزند خدا میدانستند یعنی یک مسیحی معتقد است که یهودیها خدای اینها را به دار زدند و صلیب را بهعنوان نشانه آدم کشی یهود درست کردند. اینها باعث شده در طول تاریخ بین یهودیها و مسیحیها اختلاف باشد یا مثلاً یهود در تلمود خودشان میگویند عیسی(نعوذبالله) حرامزاده است. سابقه و دشمنی دیرینه یهودیها با مسیحیها خیلی زیاد است و بسیار بیشتر از دشمنی یهودیها با مسلمانان است.
آیت الله عابدی اظهار داشت: این حوادثی هم که الان رخ داده ریشه مذهبی ندارد، بلکه مسائل سیاسی است از اصل پیدایش اسرائیل تا الان؛ صرفاً و صرفاً بهخاطر مسائل سیاسی است و الا مسائل اعتقادی که همیشه در منطقه غرب آسیا بوده و مسلمان و یهودی و مسیحی و ادیان دیگر با هم مسالمتآمیز زندگی میکردند.
وی بر این باور است که طوفان الاقصی هم که شروع شد نوعی دفاع است و آنهایی که فکر میکنند حماس این را شروع کرده اشتباه میکنند در حالی که این صهیونیستها هستند که از گوشه و کنار دنیا آمدهاند در خانه و زندگی فلسطینیها و فلسطینیها هم تا آماده شوند و خودشان را جمع کنند تا از خانه و کاشانه خود دفاع کنند زمان برده است و نمیتوانستند همان روزی که غاصبین آمدند از خود دفاع کنند چون هیچ نداشتند حالا که از نظر اسلحه آماده شدهاند در حال دفاع هستند.
استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم افزود: همه جای دنیا پذیرفته شدهاست؛ کسی که از جای دیگر آمده به خانه مردم باید بیرونش کرد حماس در واقع این مدت داشته خودش را آماده میکرده تا کسی را که سرزمینش را غصب کرده بیرونش کند. این کار کاملاً منطقی و عقلایی است و این هم نهایت ظلم و بیرحمی است که یک عده مردم را محاصره کنند و آب و غذا را ببندند و اجازه ندهند سلاح به دستشان برسد و شروع به بمباران کنند. حماس میخواهد از سرزمین خودش دفاع کند اینها هم میخواهند صاحب خانه را از خانهاش بیرون کنند.
وی همچنین گفت: اما ریشههای کلامی خشونت یهودیها این است که یهود یک دین نژادپرستانه است یهودیها معمولاً معتقدند قوم برگزیده خدا هستند و گاهی خود را فرزند خدا میدانند و معتقدند که یهودی بودن نسل به نسل منتقل میشود؛ یعنی هر کسی که مادرش یهودی باشد یهودی میشود و اگر کسی یهودی نباشد نمیتواند وارد دین یهود شود و چون خودشان را قوم برگزیده خدا میدانند یا نعوذبالله خودشان را فرزند خدا میدانند میگویند خداوند دیگران را برای خدمت به ما آفریده است. قطعاً هم اگر یک روز یهودیها دستشان برسد بیش از همه قتل و غارت و کشتار را بین مسیحیها انجام میدهند و بدتر از اینکه با مسلمانها انجام میدهند، انجام خواهند داد؛ زیرا معتقدند که مسیحیها در دین اینها انحراف ایجاد کردهاند و خداوند مسیحی را برای خدمت یهود قرار دادهبود و الان اینجور نیست؛ از این رو با اینها جنگ میکنند.
استاد عابدی با اشاره به این که شبیه این خشونت الان در برخی ادیان هندو مثل دین سیکها نسبت به مسلمان یا برخی فرقهها دیگر وجود دارد، ادامه داد: این که آقای نانک که بنیانگذار این دین بود، تفکراتش این بود که باید با دین اسلام و با مسیحیت همین طور برخورد کرد که یهودیها دارند برخورد میکنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: مسئله فلسطین و غزه جنبه سیاسی دارد نه اعتقادی شاهدش هم این است که این صهونیستها به دین یهود پایبند نیستند حکومت صهیونیستها در اسرائیل یک حکومت لائیک است نه یک حکومت دینی یهودی یعنی هیچ یهودی حکومت اسرائیل را یک حکومت دینی نمیداند سرزمین را میگویند مال ماست نه دولت را؛ یعنی این را قبول دارند که دینشان این طوری نیست؛ اما یک اندیشه سیاسی است که دارد این کار را میکند والا یهودیها که چهار فرقه هستند هیچکدام از این فرقهها این حکومت غاصب اسرائیل را قبول ندارند و این حکومت هم میداند اگر بخواهد طبق حرف یک فرقه عمل بکند، فرقههای دیگر اعتراض میکنند؛ بنابر این یک حکومت لائیک راهانداختند تا کارخانههای اسحلهسازی آمریکا بچرخد.
آیت الله عابدی در پایان تصریح کرد: شاید بتوان گفت الان جهانی سوم در حال رخ دادن است یا نوعی جنگ صلیبی دیگر دارد اتفاق میافتد؛ جنگهای صلیبی نه جنگ بود و دویست سال هم طول کشید. این جنگهایی که سی سال اخیر از داعش و طالبان و بالکان شرق اروپا و شمال آفریقا رخ داده در مجموع نوعی جنگ صلیبی است که مسیحیها و یهودیها علیه کشورهای اسلامی آغاز کردند و ان شاءالله همانگونه که در آن جنگهای صلیبی نهگانه، مسلمانان پیروز شدند در این جنگ هم پیروز شوند.
پایان
تاریخ انتشار: 1402/08/25
مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالبهای متنوع رسانهای به تصویر بکشد.