weblog_showcase

ترمیم سرمایه اجتماعی؛ الزامی برای افزایش مشارکت سیاسی

در وضعیت فعلی که دشمن طرح ها و برنامه های شومی برای کشور ما در سر دارد، یکی از مهم ترین پیش نیازها در راستای افزایش و تقویت مشارکت سیاسی، اهتمام در راستای ترمیم سرمایه اجتماعی است.

فکرت ا سید محمد مهدی موسوی، نویسنده و پژوهشگر

 

به گزارش فکرت، بی شک یکی از مهم ترین سرمایه های بشری،"سرمایه اجتماعی" است که در کنار سرمایه های اقتصادی و انسانی، بسیار مورد تاکید و توجه صاحب نظران، سیاست گذاران و البته مدیران و کارگزاران جوامع مختلف می باشد.

 

پیش از هر چیز باید توجه داشت که سرمایه اجتماعی به یک معنا، میراثی تاریخی است که به واسطه تشویق افراد به مشارکت و همکاری در مناسبات و تعاملات اجتماعی و سیاسی، می تواند به حل بخش قابل توجهی از معضلات موجود در یک جامعه، کمک نموده و از سویی زمینه ساز حرکت شتابان آن جامعه به سمت توسعه‌ی متوازن و مطلوب در ابعاد اقتصادی فرهنگی، سیاسی و ... باشد.

 

دقیقاً از همین روست که از نگاه جامعه شناسان، سرمایه اجتماعی، بخشی از ثروت ملی به شمار می رود که که در عین حال بستر مناسبی به منظور بهره برداری از سرمایه انسانی و فیزیکی و همچنین راهی برای نیل به قله‌ی موفقیت محسوب می شود به نحوی که اساساً بدون در اختیار داشتن سرمایه اجتماعی ، هیچ جامعه ای به هیچ سرمایه مطلوب و مانایی دست نمی یابد.

 

تأکید نگارنده بر اهمیت و حوزه‌ی تاثیرگذاری مقوله سرمایه اجتماعی در این بحث مهم بدین روست که در شرایط کنونی کشور به جهت برخی ناملایمات اقتصادی و فرهنگی ، متاسفانه سرمایه اجتماعی تا حدودی تضعیف شده و لذا بسیار لازم و ضروری است که دستگاه حاکمیت و به ویژه دولت در مقام قوه مجریه کشور برای ترمیم و بازسازی این سرمایه گرانسنگ و بی بدیل، اقدامی جدی کند.

 

به خصوص در شرایط کنونی و در آستانه انتخابات که عملیات جنگ روانی دشمن در بستر رسانه ، اصل نظام و انقلاب را نشانه گرفته ، مجاهدت خستگی ناپذیر مسئولان در این باره بسیار حایز اهمیت است؛ تلاشی که البته باید در افق نگاه انقلابی و با رویکرد جهادی همراه باشد و گرنه به صرف شعار و حرف ، دستاوردی در پی نخواهد داشت.

 

اساساً در جنگ روانی یکی از اهداف محوری دشمن، ایجاد فضای یأس و نومیدی در جامعه و توسعه و تعمیم آن است و این در حالی است که جنگ روانی اتفاقاً با ذهن و قلب آدمی سر و کار دارد ، چه آن که مهم تر از جنگ فیزیکی، تسخیر قلب و ذهن افراد است که اتفاقاً در شرایط کنونی، دشمن با اشراف به ضعف های درونی ما برای این وضعیت طراحی و برنامه ریزی خاص خود را انجام داده و هر بار با سناریو و کلیدواژه جدیدی به دنبال بپا کرده فتنه ای است.

 

به هر صورت آن چه مورد انتظار است این که مسئولان در داخل به طور جدی به دنبال اصلاح امور به ویژه در عرصه اقتصاد و معیشت باشند و در ضمن به منظور ترمیم سرمایه اجتماعی می بایست قاطعانه با مظاهر فساد به ویژه فساد اداری و اقتصادی و آقازادگی و رانت خواری مقابله کنند تا همچنان اعتماد مردم به عنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی کشور و انقلاب محفوظ باقی بماند

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١١/٢٦

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.