ویژههای فکرت
مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالبهای متنوع رسانهای به تصویر بکشد.
رسانه فکرت | وحیده علیمیرزائی، دانشجوی دکتری مطالعات زنان
حجاب او را از خطرها و آسیبهای جامعه حفظ میکند. جایگاهی است که زن، وجود و شخصیت خود را در آن سامان میبخشد. حجاب برای زنان امنیت و آرامش پدید میآورد. خداوند در قرآن کریم میفرماید: «یا أیهَا النبِی قلْ لأزْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أدْنی أنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللهُ غفُوراً رَحیماً» (احزاب/59). ای پیامبر، به همسران و دخترانت و زنان مؤمن بگو روسریهای بلند خود را چنان بر خویش بیندازند تا از کسانی که حجاب درستی ندارند، شناخته شوند و مورد اذیت قرار نگیرند!
اسلام برخلاف غرب و غربزدگان، که کمال زن را در جلوهگری و خودنمایی در انظار عمومی میدانند، منزلت زن را مربوط به جنبههای بدنی و جسمی او نمیداند؛ بلکه آن را مربوط به روح الهی او میداند و بهخاطر حفظ همین ارزش والاست که به مدد قانون حجاب و احکام دیگر در روابط میان او و مردان محدودیت ایجاد کرده است؛ لذا زنی که از حجاب میگریزد، از حرکت بهسوی کمال حقیقی عاجز و ناتوان است.
حجاب، نهتنها یک دستورالعمل دینی و وظیفۀ شرعی برای زنان مسلمان است؛ بلکه از ضرورتهای اجتماعی جوامع انسانی است که با حفظ آن، منافع و تاثیرات شگرفی در جامعه پدیدار میشود و رعایت نکردن آن، آثار مخربی در فرهنگ عمومی اجتماع و حتی اقتصاد و سیاست برجای میگذارد. زن در پرتوی حفظ این ارزش میتواند عامل نیرومندی در جهت حفظ سنن و روابط اجتماعی سالم و ارزشهای انسانی و معنوی باشد. به همین دلیل، حجاب بهعنوان بارزترین نشانۀ هویت زن مسلمان بهشمار میرود و ما بهوضوح در کشورهای اسلامی، آثار وجودی آن را مشاهده میکنیم. رعایت حجاب شرعی در جامعه باعث تحقق آثاری چون آرامش روانی شهروندانِ جامعه اعم از مرد و زن، استحکام پیوند خانوادهها، استواری اجتماع و مصونیت آن از حاکمیت فضای جنسی و ... میشود و فقدان حجاب شرعی مساوی است با تحقق نقطه مقابل آثار فوق. مصالح پیشگفته مصالحی اجتماعی هستند که حکم حجاب را نیز اجتماعی میکنند و این امر منافاتی با مصالح فردی حجاب ندارد؛ زیرا یک امر ممکن است هم دارای مصالح فردی باشد هم اجتماعی که همین موضوع باعث اجتماعی شدن آن خواهد شد.
برای اثبات ضرورت وجود حریم خصوصی برای انسان، کافی است هدف بشر در حیاتش کمال دانسته شود و لازمۀ نیل به این کمال، رشد و نمو جسمی و روحی باشد و از مقدمات ضروری رشد روحی، آرامش مدنظر قرار گیرد، که لازمۀ این آرامش داشتن فضایی مصون از تعرض دیگران و مختص انسان است که وی در آن مورد تعرض و تهدید کسی یا چیزی قرار نمیگیرد. در عین حال شاید برای اثبات ضرورت این حق نیازی به استدلال عقلی نباشد و برخورداری خصوصی را بتوان نیازی فطری دانست که بشر بهخودیخود بهسمت آن کشش و تمایل دارد. ارادۀ شارع مقدس این بوده است که با وضع حجاب، افراد در فضای عمومی و اجتماعی در معرض مداوم سیگنالهای جنسی نباشند و اساساً غریضه را در چارچوب روابط خصوصی خانواده پیگیری کنند. جامعه اگر عاری از سیگنالهای جنسی باشد و نیروهای انسانی در جامعه معطوف به پیشرفت علمی باشند، جامعۀ پویاتر و بانشاطتری خواهیم داشت.
در قوانین موضوعۀ جمهوری اسلامی ایران نیز اصول و مواد متعددی از قانون اساسی و قوانین عادی کشور بر ضرورت حفظ و حرمت حریم خصوصی بهصورت مستقیم یا غیرمستقیم و کلی تاکید دارد. تعریف و تأکید بر حجاب بهعنوان امر شخصی و خصوصی از مکرهای فرهنگی غرب است که با برجستهسازی عناصر عاطفی بهظاهر حامی حقوق زنان کوشیده است پایههای این ارزش را که اتفاقاً تأثیر بنیادینی بر روابط اجتماعی و حوزههای فرهنگی دارد سست کند. حقوق بشر در جامعۀ دموکراتیک بر این تأکید دارد که افراد در انتخاب پوشش و نوع لباس آزادند و دولتها نمیتوانند برای حوزۀ خصوصی قانون بگذارند. تا زمانی که پوشش افراد در محیطی خصوصی باشد، این پوشش بخشی از حریم شخصی فرد محسوب میشود؛ اما با وارد شدن به حوزۀ عمومی و در معرض دید عموم قرار گرفتن، معادلات تازهای بهوجود میآید. در واقع خصوصی دانستن پوشش در جامعه تهدید جدی برای امنیت اجتماعی و استحکام خانوادههاست.
دشمن تلاش میکند بیحجابی نماد مخالفت با جمهوری اسلامی ایران شود. امروزه کشف حجاب تبدیل به ابزاری جهت دوقطبیسازی سیاسی و ایجاد شکاف اجتماعی در کشور شده است! دشمنان در مقایسه با تودههای عظیم و چندده میلیونی مردم مسلمان و باورمند کشورمان، بسیار اندک و کمشمارند و بر پایۀ برخی بررسیهای میدانی و دادههای آماری میتوان این جماعت را در سه گروه تعریف کرد:
گروه اول کسانی هستند که دنبالۀ امنیتی دارند و کشف حجاب را بهعنوان یک ماموریت انجام میدهند! شناسایی عوامل پشت صحنۀ این گروه برعهدۀ مراکز اطلاعاتی و امنیتی است و نباید در برخورد پشیمانکننده با این عده که تعدادشان نسبت به دو گروه دیگر انگشتشمار است کمترین تسامحی صورت پذیرد. کشف حجاب با انگیزۀ سیاسی «حرام سیاسی» از سوی این گروه صورت میگیرد.
گروه دوم شامل برخی از افراد کجفهم با هویتهای دمدستی و آلوده به عقدۀ خودنمایی است. هنرپیشهگانی که کشف حجاب کردهاند و تصاویر بیحجاب خود را در فضای مجازی به نمایش میگذارند، در این گروه جای دارند.
گروه سوم خانمها و دخترهایی هستند که از حجاب تصور و برداشتی غیرواقعی دارند. روشنگری و تبیین ماجرا برای این طیف ضروری است و نباید آنها را غریبه و جدا از خود تصور کرد. آنها به گفتۀ حضرت آقا، کسانی هستند که «توجّه ندارند چه کسی پشت این سیاستِ رفعِ حجاب و مبارزه با حجاب است». هر سۀ این گروهها چه آگاهانه و چه ناآگاهانه در توطئۀ واحدی به کار گرفته شدهاند که از سوی دشمن طراحی شده است و مدیریت میشود. از این روی مقابله جدی با کشف حجاب، وظیفه شرعی و قانونی و اخلاقی مسئولان است و بدیهی است ناآگاهی فریبخوردگان نمیتواند دلیل پذیرفتهشدهای برای بیتفاوتی در مقابل این پدیدۀ پلشت باشد.
ما مکلفیم با منطق رهبر معظم انقلاب اسلامی(حفظه الله) و بر اساس مبانی مکتب شهید سلیمانی با این چالش مواجه شویم و تهدیدها را به فرصت مبدل کنیم. برخی از مصادیق فرصتهای قابل استحصال از این تهدید شامل موارد زیر است:
1.درک عظمت نعمت حجاب
2.نگاه دوباره و روزآمد به هویت زن مسلمان
3.شناخت ترفندها و نقاط قوت دشمن که میتواند در استحکام بیش از پیش نظام در برابر جنگ ترکیبی جبهۀ معاند نقش اساسی ایفا کند.
4.برائت از اقدامات خلاف قانون و اخلاق به اسم نهی از منکر
5.اهتمام بر تقویت وحدت اجتماعی
لازم است بیهیچ خوفی از موضعگیریهای بینالمللی، به وظیفۀ ملی و انقلابی خود عمل کنیم و در اولین گام، بهسراغ رسانههای جمعی رویم و با بازخوانی عملکرد آنها به مرتفعسازی موانع موجود بپردازیم.
تاریخ انتشار: 1401/08/27
مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالبهای متنوع رسانهای به تصویر بکشد.