پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم:

رکود اندیشه‌ای در عرصه کنشگری سیاسی نگران کننده است

پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه قم تصریح کرد: رکود اندیشه‌ای در عرصه کنشگری سیاسی و در بین دولتمردان حقیقتاً نگران کننده است.

به گزارش فکرت، حجت‌الاسلام حمزه وطن‌فدا طی سخنانی در نشستی با عنوان« درجستجوی بهار» با محوریت بررسی ایده و عملکرد دولت نهم و دهم که در رسانه فکرت برگزار شد، با تأکید بر لزوم تبیین دقیق نقاط قوت و ضعف دولت های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: متأسفانه دعواهای انتخاباتی ما هنوز ناظر به مباحث پانزده سال قبل است و این در حالی است که در وضع کنونی دچار رکود فکر و اندیشه شده ایم و باید برای برون رفت از این وضعیت چاره ای بیندیشیم.


وی با اشاره به اهمیت و نقش مهم عرصه فکر و فرهنگ در قوام جامعه و راهبری سیاست و اقتصاد گفت: فکر کردن به عرصه سیاست و رویکرد اندیشه ای به این مقوله ما را عمیقاً در مسیر رشد و تعالی قرار می دهد و حال آن که متأسفانه به مرور اصحاب فکر و اندیشه نسبت به این مهم دچار غفلت شده اند.


وی ادامه داد: از همین روست که می بینیم سیاستمدار ما به خاطر رکود اندیشه دچار تکرار و گاه ابتذال شده و این مساله هم در دولت های نهم و دهم و هم قبل و بعد از آن قابل رؤیت است.


وطن‌فدا در ابتدای تبیین خود نسبت به بررسی ایده دولت نهم و دهم ابراز داشت: به هر صورت آن چه شایسته و بایسته بود این که ما باید کمالات و نقاط قوت دولت های مختلف اعم از دولت های هاشمی، خاتمی، احمدی نژاد را مرور و تبیین می کردیم و آن نقاط قوت را به منظور بهره برداری در دولت های آتی مورد توجه قرار می دادیم.


وی اضافه کرد: این مساله از این جهت مهم و کلیدی است که بدانیم در اینجا دیگر بحث فرد مطرح نیست بلکه دولت ها سرمایه نظام و انقلاب هستند ، کما این که مقام معظم رهبری در پایان دولت آقای احمدی نژاد تأکید کردند که کمالات دولت احمدی نژاد در دولت بعدی تقویت شده و نقاط ضعف آن برطرف گردد اما وضع به گونه ای شد که دولت بعد از ایشان نه آن کمالات را داشت و حتی ما دچار عقب گرد شدیم و این ها همه خسارت بار است.


وی گفت: زمینه بریدن برخی از مردم از انقلاب، به نوع عملکرد و برخورد استکباری برخی دولت ها با آحاد مردم بر می گردد و لذا داعیه دولت نهم این بود که انقلاب اسلامی را باید به ریل اصلی خود بازگردانیم.


وطن فدا توضیح داد که باید کمالات دولت نهم و دهم را به خوبی بشناسیم و سعی کنیم آن کمالات را حفظ کنیم و  افزود با گرایی که رهبری معظم در سال 80 به بعد داشتند و به کمک جریان دانشجویی زمینه‌ساز روی کار آمدن یک دولت عدالتخواه شدند.
وی اضافه کرد: در کنار احیای آرمان عدالت‌خواهی، بحث کرامت‌ورزی به مردم نیز اهمیت داشت و لذا در گام بعدی این عناصر تدبیرورزی متفاوتی را هم ایجاد کرد. این عناصر در کنار عمل مجاهدانه هم قرار گرفت و توانست یک صحنه دیگری را رقم بزند.


وی با اشاره به اینکه دولت معنابخش و تثبیت‌دهنده آرمان‌های انقلاب است ؛ بیان داشت: سطر اصلی پیشرفت جامعه، (جوشش مردمی) است که این در گرو اعتماد به مسئولین است. اساسا جامعه ایرانی دارای پتانسیل جوشش ولایی است که نیازمند حرکت و زمینه‌سازی است و این اعتماد مردم به مسئولان در دولت آقای احمدی‌نژاد برگشت.


محقق و پژوهشگر حوزوی در ادامه به مسأله آسیب‌شناسی دولت نهم و دهم پرداخته و با اشاره به اینکه عمده‌ نقدهای موجود مربوط به نقد شخصی ایشان است، گفت: آنچه که اهمیت دارد شناخت نقدهای ساختاری و عملکردی دولت است تا زمینه برای عبرت‌آموزی فراهم شود.


وی ضمن برشمردن برخی آسیب‌ها داشت: مهمترین ضعف دولت نهم و دهم ضعف در فهم دولت از مکتب امام خمینی(ره) بود. به نظرم شکست احمدی‌نژاد، یک پروژه فکری است تا یک مسئله امنیتی یا اخلاقی! فهم ایشان از مکتب امام خمینی ضعیف بود. برداشت ایشان از مردم‌سالاری درست نبود. تحلیل ایشان از نحوه مواجهه با غرب و مسئله استکبار درست نبود، فهم ایشان از فرایند ظهور ضعیف بود و همه این ضعف فکری موجب شد که یک نیروی مخلص انگیزه‌مند به یک موجود اپوزیسیون تبدیل گردد.


وی ادامه داد: احمدی‌نژاد در شناخت آرمان‌ها مشکلی نداشت مسئله‌ای که او را از مسیر منحرف ساخت، تمایز او در روش تحقق آرمان‌ها با مکتب امام خمینی بود که تلاش داشت با یک خودبسامانی آن آرمان‌ها را محقق سازد و همین مستعد پدیده «خروج» او شد. روش رسیدنی که برگزید مخالف مکتب امام بود. دولت نهم و دهم دولتی پر از کمالات بود که در منطق اجرا نتوانست پیش برود و خود را تثبیت کند.


وطن فدا همچنین با اشاره به اینکه اساساً در تبیین درست از دولت احمدی‌نژاد است که می‌توان قدر و منزلت دولت سیزدهم آقای رییسی را شناخت افزود: امتیاز ویژه شهید رییسی دراین بود که اتفاقا کمالات دولت سیزدهم را به نحو قابل‌تر و بهتری داشت و روش و منطق اجرای آرمان‌ها را نیز خوب می‌دانست و آن ها را در عمل اجرایی می‌کرد.
 

تاریخ انتشار: ١٤٠٣/٠٣/٢٧

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.