رسانه فکرت | محمدجواد رحمانی، درس خارج حوزه 

 

آیت الله احمد عابدی که روزهای چهارشنبه نکات اخلاقی را به شاگردان خود یادآور می‌‎شود، طلاب و حوزه علمیه را مسئول سلامت روحی مردم عنوان کردند و از ضرورت وجود آزمایشگاه تشخیص اخلاق سخن به میان آوردند.

 

پزشکی در اربعین می‌گفت این برای ما پزشکان عیب است که هرکس به سفر اربعین می‎رود بیمار می‎شود پس ما چکاره‎ایم که نمی‎توانیم جلوگیری کنیم از بیماری زوّار امام حسین (ع) علاوه بر آنکه مردم با مراجعه به آزمایشگاه‎های پزشکی می‎توانند به بسیاری بیماری‎های خود مطلع شوند.


 این که گفتیم درباره مریضی جسم است؛ اما درباره بیماری‎های روح چه آزمایشگاهی داریم که ببینیم این آقا تکبر دارد یا ندارد، سوءظن دارد یا خیر، بخیل است یا خیر، حب دنیا دارد یا ندارد؛ اینها مریضی‎های روح است. اگر آنها آزمایشگاه دارند آیا ما هم آزمایشگاهی داریم که کسی را آزمایش کنیم و بگوییم اخلاقش خوب است یا خوب نیست؟ آیا برای ما طلبه‎ها این عیب نیست که نتوانیم پیشگیری کنیم دروغ گفتن‎ها را، بی‎انصافی‎ها را، حقد و کینه‎ها را، اختلافا ت خانودگی را؟!

 

استاد درس خارج طلاب را مسئول سلامت روحی مردم جامعه دانست و گفت: پزشکان که مسئول سلامتی جسم مردم هستند، هم آزمایشگاه درست کردند هم این را عیب خود می‎دانند که زوار امام حسین (ع) بیمار می‎شوند ما هم مسئول سلامت روح مردم هستیم آیا آزمایشگاهی داریم یا نه و اگر داریم یا نداریم این عیب‎هایی که در مردم وجود دارد عیب خودمان می‎دانیم یا نه؟ اردشیر یکی از شاهان ایران بوده تقریبا 4 قرن قبل از تولد رسول خدا (ص) وقتی به قدرت رسید و شاه ایران شد یکی از دغدغه‎های اصلیش همین بود که می‎گفت من شاه این مملکت هستم و مسئول سلامت روحی مردم هم هستم و عهدنامه‎ای دارد که خیلی واقعا عالی و جالب است مثلا خیلی برایش مهم بود که کسی پشت سر کسی حرف نزند و می‎گفت این  باعث دو‎دستگی می‎شود و روز جنگ نمی‎توانم آنها را جمع کنم و اتحاد مردم برایش مهم بود. و حرف‎هایی هم دارد درباره دین و متحد کردن مردم.


وی در خصوص مطالبه مردم و توقع آنها از طلاب گفتد: آیا ما می‎توانیم آزمایشگاهی درست کنیم که تشخیص بدهد کسی سالم است یا بیمار و درمانش چیست؟ در ذهن مردم این هست که توقع دارند ماها چشم برزخی داشته باشیم تا با نگاه کردن بگوییم مشکل کارشان چیست که مثلا پدرش از دستش ناراحت است یا چشم زخم دار دیا نفرینی پشت سرش است؟


در پایان استاد عابدی برای تشخیص بیماری‎های روحی سه گزینه را مطرح کرد: به نظر چندتا چیز می‎تواند نقش آزمایشگاه بیماری‎های روحی را ایفا کند؛

 

اینکه بگوییم ملاک سالم بودن روح، سالم بودن مزاج فرد است؛ اگر مزاج معتدل است نشانه آن است که روح او هم سالم است. شبیه آنکه می‎گویند عقل سالم در بدن سالم است؛ روح سالم هم در مزاج سالم است. مثلا در خوزستان بیشتر دعوا می‎شود و آدم کشته می شود یا در تبریز؟ در تبریز هواسرد است و مزاج مردم هم تند نیست و به هر حال سردی و گرمی تاثیر می‎گذارد. یکی از چیزهایی که اعتدال مزاج ایجاد می‎کند نماز شب است.

 

دومین مورد این است که بگوییم ملاک پیامبر صلی‎الله‎علیه‎و‎آله هستند و پیامبر به عنوان یک آدم سالم ملاک سنجش ما باشد، اگر در گرفتاری‎ها و مصائب و مشکلات خانوادگی و اجتماعی و... مانند پیامبر رفتار می‎کنیم سالم هستیم و الا مریض هستیم.

 

و سومین مورد هم این است که قرآن کریم را ملاک قرار دهیم؛ چون قرآن شرح حال انسان کامل است و اگر کسی همان‎گونه باشد که قرآن فرموده سالم است و الا بیمار است.
اینها همه قابل بحث و تحقیق هستند و هر کدام دلایلی هم دارند اما وجود چنین آزمایشگاهی ضرورت دارد.

تاریخ انتشار: 1402/09/18

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil