تلاشی کوتاه در رثای مجاهد بصیر شهید سیدحسن نصرالله

فرمانده واژه‌ها

 ابعاد شخصیتی ویژه شهید نصرالله شاید برای بسیاری پوشیده باشد. یک مجتهد یک فرمانده یک عارف، یک چریک و از همه مهمتر یک سرباز برای جمهوری اسلامی. نگاهی گذرا به زندگی سید حسن نصرالله به ما نشان می‌دهد این مرد سالیان سال است که در جستجوی محلی برای جهاد می‌باشد. چه در دوران طلبگی در قم، چه در زمان ملازمت با امام موسی صدر و چه پس از دبیر کلی حزب‌الله لبنان.

زبان گویا و بُراّن، همراه با تفکر عمیقِ استراتژیک باعث شد تا بتواند بیش از ۳۰ سال یک گروه بیش از ۲۰۰۰ نفری از جوانان چریک را در مرز با رژیم اشغالگر قدس، پرورش، هدایت و راهبری کند.  مدیریت این فضا در کشوری که از لحاظ جهت‌گیری مذهبی، سه پارچه است و طوایف بسیاری به صورت مستقیم با مردم در تعاملند، کار بسیار سختی است.

ویژگی‌های متضادی که در نهاد شخصیتی نصرالله قرار دارد، باعث شده به هنگام سخت‌ترین جنگ‌ها، چریکوار نیروهایش را از معرکه خارج و در هنگام هجمه رسانه‌ای، هزینه‌های میلیارد دلاری دشمنان را خاکستر کند؛ و در زمان فتنه‌های داخلی، مرکز وحدت قرار گیرد.

 رسیدن به یک شناخت رسانه‌ای برای بیان اهداف حزب الله و به کارگیری درست واژگان برای عدم سوءاستفاده دشمن داخلی، باعث این همگرایی در داخل لبنان شد. کلید واژه سازی صحیح سید حسن نصرالله در طول این سی و اندی سال زعامت حزب الله و خنثی سازی بسیاری از نقشه‌ های دشمن، حقیقتاً باوری اجتهادگونه و از لحاظ استقرار، میدانی می‌خواهد.

استفاده صحیح از تکنیک های رسانه ای باعث شده بود تا سید حسن با دیگر رهبران مقاومت، تمایز جدی پیدا کند. سکوت نصرالله در بسیاری از مواقع از صدها سخنرانی، پُر طنین تر و تاثیرگذارتر بود. تعلیق و دلهره ای که در دل دشمن میگمارد و تحلیل های رسانه ای شان را به سمت خود جلب میکرد از اثرات آن بود؛ و این یعنی به خدمت گرفتن تبلیغات دشمن برای خود و با کمترین هزینه.

فراموش نمیکنیم تعلیق و دلهره دشمن پیش از سخنرانی که پس از حملات اسرائیل به غزه در آنان ایجاد کرد و با انتشار یک کلیپ چند ثانیه ای به اوج خود رساند.

کلیدواژه سازی نصراله گونه ای بود که چنان واژه ها را به بردگی و اسارت خود در می آورد که گویی پیش از این چنین کلمه ای وجود نداشته است. سید حسن یک برندساز ماهر بود. معانی کلمات را گونه‌ای برای مخاطبانش تفسیر میکرد که انگار سالیان سال با آنان زیسته است.

پس از شهادت حاج قاسم قدرت فرماندهی کلمات همراه با برندسازی ماهرانه را به وضوح دیدیم. زمانی که میخواست عملیات معادل شهادت حاج قاسم را تشریح کند، با یک سوال آغاز کرد که: "چه کسی معادل شخصیت حاج قاسم است؟ ترامپ؟ وزیر جنگ آمریکا؟" وپاسخ داد: "نه. اینها با کفش قاسم سلیمانی هم برابر نیستند، چه رسد به خود حاج قاسم ".

 و اینکه تهدید به پیشروی های بعدی آمریکائیان را با علامت دست خود به شکل عمودی و افقی نشان داد که تبدیل به تصاویر گرافیکی متعدد در فضای مجازی شد و کنایه ازین بود که اگر از دشمن خطایی سربزند، عمودی می‌آیند اما افقی بیرون خواهند رفت.

 

رسانه شناختی در حوزه بیان ایدئولوژی ها امر بسیار مهم و اساسی است که اتفاقا از اشکالات بنیادین جمهوری اسلامی ایران در ۴۵ سال پس از انقلاب نیز هست و به طور قطع بایستی با الگوگیری صحیح، مورد بازنگری اساسی واقع شود.

 محمدرضا نصیری

تاریخ انتشار: 1403/07/13

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.