weblog_showcase

یادداشتی به قلم علی مهدیان درباره عقلانیت جبهه سازی؛

فعال شدن در ساحت اندیشه و تأسی به سیره حاج قاسم

حجت الاسلام علی مهدیان در یادداشتی بر این نکته کلیدی تأکید کرد که فعال کردن ساحت اندیشه لازمه توفیق در جنگ رسانه ای و شناختی است و در این زمینه باید به سیره حاج قاسم تأسی کنیم.

به گزارش فکرت، متن این یادداشت از این قرار است؛


 یکی از ویژگی‌های مهم حاج قاسم، جبهه سازی است. او توانست «هسته های مقاومت» را تبدیل به «جبهه مقاومت» کند و امروز آثارش را داریم می‌بینیم.

 

امروز به موازات فشار اقتصادی دچار یک جنگ رسانه‌ای فرهنگی و شناختی هستیم. دشمن فقط جبهه ای مقابل ما نساخته بلکه یک محیط زندگی مجازی درست کرده که ویژگیش  دو قطبی سازی و اختلاف افکنی است. چگونه میتوان در این محیط زیست اختلاف ساز زیست و آن را تغییر داد، و از آن ضربه نخورد؟ 

 

یک لازمه‌اش فعال کردن ساحت اندیشه است. اهل فکر و عقلانیت شدن. عقلانیت برای همه خواسته‌های ما لازم است، از جمله همین وحدت، شبکه سازی، جبهه‌سازی. بگذارید چند مثال بزنم: 


وقتی بنی اسراییل با گوساله سامری به سمت شرک(حیاتی ترین آرمان جبهه حق) سوق پیدا کردند، هارون ع، مراقب وحدت بود و نگذاشت وحدت جامعه از بین برود. «إِنِّي خَشِيتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرائِيلَ» چون این وحدت را باعث اصلاح امت و تقابل با مفسدین میدانست.« وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ».

 

مثال دیگر ماجرای قرآن سر نیزه کردن لشکر معاویه و درخواست وحدت حول کتاب خدا است، اینجا مسیر امیرالمومنین با خوارج ظاهرگرا جدا شد. او میگفت این وحدت دشمن پسند است ظاهرش وحدت است و باطنش اختلاف و پاشیدگی جبهه حق. 

 

در فتنه سال ۸۸ عده‌ای آدمهای خوب دم از وحدت خواص می زدند. عده دیگری دم از دوتایی اصولگرایی و اصلاح طلبی میزدند. حال آنکه هر دو خطا بود، ملاک روشن بود. نه اصلاح طلبی مهم بود دیگر و نه اصولگرایی، مهم این بود که مقابل این نقطه روشن یعنی مقوله فتنه، هر کس چه موضعی میگیرد. چه کسی صریح است. چه کسی سکوت کرده، چه کسی صدایش کم رمق است. ملاک اراده رهبری بود.

 

در ماجرای کمک ایران به سوریه و بشار اسد، بدنه جدی از جبهه اسلام‌گرایان مخالف اسراییل حتی ، با ایران مخالف شدند. بخش جدی از جریانات دنیای اسلام با ایران اختلاف پیدا کردند. حاج قاسم با روسیه هماهنگ شد اما با این جریانات اسلامی اختلاف پیدا کرد، نه فقط داعش و جبهه النصره بلکه بسیاری از جریانات اخوانی و سلفی و سنتی و غیره مقابل ما شدند، ملاک ضربه به اراده اسراییل بود و رشد و اصلاح امت و اراده رهبر جبهه. 

 

رهبری پس از انتخابات مجلس بارها بحث اختلاف و وحدت را مطرح کرد. دلیلش هم با توجه به منتخبین جدید روشن است. اما برخی معتقدند «گفتمان امید» را رها کنیم یا نقد «گفتمان آرمانجویی و عدالتخواهی بی عقل و بی اخلاق» را رها کنیم که اختلاف نسازیم.  گفتمان را نقد کردن که البته غیر از نقد این و آن است. و این کاری است که رهبری هم میکند در دیدار با دانشجویان هم دوباره چنین کرد.

 

جبهه سازی باید مقابل طرح دشمن باشد پس طرح دشمن را باید دانست، هماهنگ با حرکت اصلاحی رهبری باید باشد پس طرح رهبری را هم باید دانست. و الا خودش یک «وحدتگرایی خوارجی» و ظاهرگرا خواهد بود در خدمت دشمن. 

 

انسان های جبهه ساز و جریان ساز باید اندیشه ای راهبردی داشته باشند تا بتوانند «سعه صدر» حقیقی و مخلصانه پیدا کنند یعنی وجودشان گسترده شود که به قول امیرالمومنین(ع) ابزار اصلی جلودارها و پیشروها است. «آله رئاسه سعه الصدر»

تاریخ انتشار: ١٤٠٣/٠١/٢٦

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.