به گزارش فکرت، مجتبی عباسی، پژوهشگر مطالعات سیاسی در یادداشتی به موضوع رابطه رشد اقتصادی و پیشرفت پرداخت.


طبق آمارهای بین‌المللی، ضریب جینی ایران پس از انقلاب اسلامی برخلاف دوران پهلوی و با وجود افزایش نابرابری در دنیا به جز پنج سال اخیر دولت روحانی رو به کاهش بوده و چرخه رشد اقتصادی و پیشرفت ایران در گام اول انقلاب، رکورد زده است؛ اما چرخه عدالت با هجمه‌ سازمان‌یافته پدرخوانده‌ها و آقازاده‌ها و با ضربه نهایی دولتِ بایدها و سلطان ترکِ فعل‎ها بر مدار خود نچرخیده و به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌‌های گام دوم انقلاب تبدیل شده؛ زین‌رو دهه چهارم از سوی رهبر حکیم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است.


جهانی که اسلام برای ما تبیین و توصیف می‌کند با جهانی که غرب و غربگرایان تخیل کرده‌اند بسیار متفاوت است؛ بدین رو انقلاب اسلامی، پیروزی در جنگ و پیشرفت‌های گام اول انقلاب با بیست ساله‌‎های پیرو خط امام اتفاق افتاد؛ اما رفوزه شدن در اقتصاد و تساهل فرهنگی با شصست‌ساله‌های لیبرال، واقع شد، پیامد تفکر انقلابی و مدیریت جهادی، اقتدار، افتخار و عزت ایران اسلامی بود و نتیجه بی‌عدالتی و اشرافی‌گری بانیان وضع موجود، تحمیل رنج و سختی بر ملت و اعتراض شد.


اکنون با وجود برقراری عدالت نسبی در عرصه آموزش، سلامت و دیگر عرصه‌ها؛ اما عدالت مبتنی بر گفتمان امامین انقلاب در عرصه اقتصادی، اجتماعی، قضائی و فرهنگی، نیاز حیاتی کشور شده است و عدم اجرای آن، دردهایی از جنس محرومیت‌های عمیق و درازمدت برای محرومان و گردنکشی بیشتر مفسدان و غارتگران بیت‌المال را به دنبال خواهد داشت.


هرچند عدالتخواهی با سیاه‌نمایی و سفیدنمایی یا نمایش داغ و درفش ممکن نیست؛ چون راه عدالت از باتلاق تهمت، دروغ و حق‌الناس متقلبان و از سرابِ سفیدنمایی و نشانی‌های نادرست غربگرایان جداست؛ هرچند برخی با نِق‌زدن، بزک کردن غرب و سوارشدن بر مشکلات مردم یا خارج گود نشستن وگریبانگیری از نظام اسلامی عدالتخواری می‌کنند.


بی‌شک عدالت‌گستری با تقسیم ثروت‌ و درآمد کشور و کشاندن مسئولان ترک فعل و مفسدان اقتصادی و فرهنگی به عدالتخانه، امکان‌پذیر است و در عین حال از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین مأموریت‌های حکومت و پایه امنیت کشور محسوب می‌شود.


در این میان، نقش‌آفرین اصلی میدان‌ عدالت و آمران به معروف خیابان انقلاب، طبق آیه «لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط» مردم هستند که با مطالبه‌گری هنرمندانه می‌توانند مسئولان را به پاسخگو بودن عادت داده و مسیر اجرای عدالت را بازگشایی و مراقبت کنند.


برقراری عدالت نه فقط هدف اسلام که آرزوی پیامبران الهی و جزء اصول دین و از آرمان‌‌های شیعه در حکومت جهانی امام عصر(عجل الله تعالی فرجه) شمرده می‌شود، چنان که امیرمؤمنان علی(علیه السلام) الگوی شیعه و قهرمان مبارزه با بی‎عدالتی است که با تأسیس عدالتخانه علوی، رسالت ناب و اجتماعی اسلام را جان بخشید.

تاریخ انتشار: 1401/11/18

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil