دکتر ابوطالبی در برنامه «عصر پرسش»:

مردم در استمرار و چگونگی حکومت دینی نقش اساسی دارند

معاون پژوهش مؤسسه امام‌خمینی(ره) گفت: غیر از اینکه مردم در تشکیل حکومت نقش دارند در استمرار حکومت هم مؤثرند و بالاتر از آن در چگونگی حکومت هم نقش اساسی دارند مثلاً اگر حاکم اسلامی بخواهد عدالت اقتصادی را اجرا کند یا نظام آموزشی مطلوب دین را به مرحله اجرا درآورد نقش مردم در این زمینه بسیار اساسی است.

به گزارش فکرت، سومین برنامه عصر پرسش با حضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر مهدی ابوطالبی، معاون پژوهش مؤسسه امام‌خمینی(ره)، حجت الاسلام جواد کاوندی، دانش‌پژوه دکتری جامعه‌شناسی سیاسی و با اجرای علیرضا داودی، دکتری  در مجموعه فکرت برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین ابوطالبی درباره کلی بودن فلسفه سیاسی گفت: در بحث نحوه حکمرانی و حکومت در مقابل اینکه چه کسی حاکم باشد بحث را انضمامی می‌کند و به معنایی شاید ما را به ساختارها هم برساند اما بحث سر این است که هم مشروعیت حکومت مطرح است و هم مشروعیت قانون و ما در مشروعیت به‌دنبال شاخص مشروعیت حاکم و یا مشروعیت قانون هستیم و خود مشروعیت بحث کلانی است.

 

معاون پژوهش مؤسسه امام‌خمینی (ره) ادامه‌ داد: اساساً در بحث‌های فسلفه سیاسی ما بیشتر بحث‌های کلان را ارائه می‌کنیم و به موضوعات جزئی و خرد نمی‌پردازیم؛ از این رو درباره جزئیات و ساختارهای حکومت بحث نمی‌شود.

 

ابوطالبی در خصوص جایگاه و نقش مردم در حاکمیت گفت: غیر از اینکه مردم در تشکیل حکومت نقش دارند در استمرار حکومت هم مؤثرند و بالاتر از آن در چگونگی حکومت هم نقش اساسی دارند مثلاً اگر حاکم اسلامی بخواهد عدالت اقتصادی را اجرا کند یا نظام آموزشی مطلوب دین را به مرحله اجرا درآورد نقش مردم در این زمینه بسیار اساسی است.

 

وی ادامه‌داد: رهبر انقلاب هم می‌گویند مردمی کردن اقتصاد یا می‌فرمایند انتخابات حافظ اسلامیت نظام است نه جمهوریت آن و نوع کنش مردم است که تعیین می‌کند دولت اسلامی شکل بگیرد یا نگیرد اگر امروز در تشکیل دولت اسلامی نقص داریم قطعاً مردم هم در این امر سهیم هستند.

 

مشروح کامل این برنامه به‌زودی منتشر خواهد شد.

 

گزارشگر: محمدجواد رحمانی

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١١/٠٣

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.