ویژههای فکرت
مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالبهای متنوع رسانهای به تصویر بکشد.
به گزارش رسانه فکرت، حجتالاسلام والمسلمین محسن قنبریان در چهاردهمین محفل فکرت با موضوع «شهید سلیمانی، تجسم حرف نوی انقلاب اسلامی» به تبیین اندیشه مقاومت با رویکرد جهادی حاج قاسم سلیمانی پرداخت و طی سخنانی بیان کرد: فهرست دوگانهها که هر کدام به صورت واقعبینانه بخشی از حقیقت است؛ تمامی ندارد و از اول تاریخ تا اکنون وجود داشته و تمدنی که ذیل این دوگانهها شکل میگیرد؛ تمدن مبعضی تحویل جامعه میدهد و باید دید چه کسی میتواند این دوگانهها را با هم جمع کند؟
پژوهشگر حوزه علوم انسانی بیان کرد: کسی میتواند این تکثرها و ضدیتها را جمع کند که مظهر اسم الحکم و العدل است و مظهر این اسم همان رسولان و امامانی هستند که برپا کننده حکومت عدل هستند و قبل از اینکه بساط جامعه عوض شود؛ انسان تازهای متولد شده و مرزهای تاریخ نو را جابجا میکند، همانهایی که نه تنها اسیر تاریخ نمیشوند بلکه خود تاریخساز میشوند.
قنبریان تأکید کرد: در عصر ما بالاترین انسانی که در این زمینه بروز کرد امام خمینی(ره) است که یک فقیه، فیلسوف، عارف نیست بلکه ایشان تاریخساز و مظهر حکم و عدل هستند که بین دوگانههایی که حظی از حقیقت دارند؛ جمع و افق تازهای ایجاد کرد اما مظهر تام و تمام هوالحکم و العدل بعد از رسول گرامی اسلام، مهدی موعود صلواتالله علیه است.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ۳۵ دوگانه و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی حرف نامیرای انقلاب وجود دارد که هنر انقلاب اسلامی، همراه کردن ارزشهای معنوی و الهی با اراده آزاد مردم است و در عینحال که شریعت جای خود را حفظ میکند انتخاب و اراده مردم نیز در نظر گرفته میشود و اگر در جان ولی این دوگانهها ننشیند، نوشتن و گفتن اتفاق تاریخی را رقم نخواهد زد.
وی با اشاره به کلام رهبری درباه حاج قاسم گفت: او فقط گروه مقاومت را نساخت بلکه قدرت جبهه سازی داشت و تنها انسان جمع است که میتواند اینگونه عمل کند و افرادی همچون شهید چمران و حاجقاسم دست پرورده مکتب امام خمینی(ره) هستند و یکی از تمثالهای بزرگ جمهوری اسلامی ایران که تبلور حرف نامیراست حاج قاسم سلیمانی است.
قنبریان در ادامه گفت: یکی از مفاهیم محوری بیانیه گام دوم که راه نجات ایران شمرده شده خلق اراده عمومی است و فقط با اراده عمومی میتوان اهداف انقلاب را تامین کرد و با یک اراده کم جزئی مثل حزباللهی یا خانواده شهدا و حوزویان نمیشود و رسیدن به خلق اراده عمومی مقام جمعالجمعی میخواهد.
استاد حوزه علمیه در پایان عنوان کرد: حاج قاسم مرید بصیر امام بود که انسان تاریخساز را درک و پی او رفت، و جمله او که میگوید «امروز جمهوری اسلامی حرم است» درک شهودی حاج قاسم از این انقلاب است.
گزارشگر: محبوبه حقیقت
تاریخ انتشار: 1402/10/17
مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالبهای متنوع رسانهای به تصویر بکشد.