تا انتخاب (٢٢)

چرا اصرار بر حضور انتخاباتی؟

مشارکت و حضور مردم ایران اسلامی در امور مختلف کشور از ویژگی‌های برجسته آنان بوده است که انتخابات گوناگون، یکی از این مشارکت‌ها است. امری که قانون اساسی و رهبران انقلاب همواره بر آن پافشاری و اصرار داشته‌اند و از آن حمایت‌های جدی کرده‌اند.

رسانه فکرت | قدرت‌الله غلمانی


مشارکت و حضور مردم ایران اسلامی در امور مختلف کشور از ویژگی‌های برجسته آنان بوده است که انتخابات گوناگون، یکی از این مشارکت‌ها است. امری که قانون اساسی و رهبران انقلاب همواره بر آن پافشاری و اصرار داشته‌اند و از آن حمایت‌های جدی کرده‌اند. حضرت امام خمینی (ره) درباره لزوم مشارکت مردم در انتخابات می‌فرماید: «امروز مسئولیت به عهده ملت است. چنانچه ملت کنار بنشینند، اشخاص مؤمن و متعهد کنار بنشینند و اشخاصی که برای این مملکت از چپ و راست نقشه کشیده‌اند، وارد مجلس بشوند، تمام مسئولیت به عهده ملت است؛ هر قدمی که بر ضد اسلام بردارند، در نامه اعمال ملت نوشته می‌شود؛ هر کاری که انجام بدهند مسئولیتش متوجه ملت است. امروز سرنوشت اسلام و مسلمین در ایران و سرنوشت کشور ما به دست ملت است و اگر در این امر مسامحه و اهمال کنند و رأی ندهند، مسئولیت عیناً متوجه خود آن‌هاست و اگر بروند و در تشخیص مسامحه نکنند و اشخاص متعهد مسلم، کسانی که برای کشور و اهالی کشور ارج قائل هستند و نمی‌خواهند زمام امور کشور، به دست چپ یا راست بیفتد را تعیین کنند، به تکلیف خودشان عمل کرده‌اند و اگر چنانچه در این امر مسامحه کنند و آن‌ها پیش ببرند، آن‌هایی که می‌خواهند ما را به زنجیر چپ و راست بپیوندند و ما را اسیر کنند در دست قدرت‌های بزرگ، اگر آن‌ها پیش ببرند و شما ساکت باشید، تمام مسئولیت متوجه شماست. امروز مثل زمان سابق نیست. در رژیم سابق شما نمی‌توانستید، قدرت نداشتید، امروز برای اینکه حیثیت اسلام، مصالح کشور، استقلال و آزادی خودتان را حفظ کنید، قدرت دارید». (در آستانه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، صحیفه نور، ج 12، ص 7 ـ 6، 1358/12/22)


حضور حداکثری مردم در انتخابات خاستگاه پایه‌ای تفکرات و اندیشه‌های راهبردی مقام معظم رهبری در انتخابات است: «من همیشه گفته‌ام نتیجه انتخابات که مسئله مهمی است، مسئله دوم ما است. مسئله اول، نَفس انتخابات است که انتخابات باید پرشور و هیجان و حضور مردمی صورت گیرد؛ این در درجه اول است». (دیدار اعضای هیئت دولت، پنجم شهریور 1382)


قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جایگاه میثاق ملی و هویتی نظام جمهوری اسلامی ایران نیز در اصول متعددی بر مشارکت مردمی و حق تعیین سرنوشت از سوی مردم صحه گذاشته که از آن جمله می‌توان به اصول ذیل اشاره کرد: بند هشتم اصل سوم، اصول ششم، هفتم، پنجاه‌وششم، پنجاه‌ونهم، شصت‌ودوم، یکصدم، یکصدوهفتم و یکصدوچهاردهم. وجود اصول متعدد در قانون اساسی درباره ساختار و چگونگی دخالت مردم در اتخاذ تصمیمات و خط‌مشی‌ها و انتخاب اشخاص عالی کشور نشان از مردمی بودن نظام و حاکی از دخالت مستقیم مردم در تعیین سرنوشت اجتماعی‌شان دارد.

تاریخ انتشار: ١٤٠٢/١١/١٤

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.