weblog_showcase

فصل برکت | عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع):

حقیقت‌طلبی از شاخصه‌های کلیدی حکمرانی علوی است

دکتر روح‌اللهی امیری گفت: امیرالمؤمنین(ع) برای شکل‌گیری و سپس بقای حکومت به هر طریقی متوسل نشدند؛ از این رو باید بر این نکته تأکید کرد که حقیقت طلبی و اصول‌گرایی از جمله شاخصه‌های کلیدی حکمرانی علوی به شمار می رود.

به گزارش فکرت، دکتر زهرا روح اللهی امیری در چهارمین نشست «فصل برکت» با موضوع تاریخ‌پژوهی که همت رسانه فکرت در بستر فضای مجازی برگزار شد، با اشاره به شاخصه‌های حکمرانی علوی گفت: دوگانه هایی که نسبت به حکومت علوی با وضعیت دنیای امروز مشاهده می‌کنیم باعث شده تا به سراغ عصر امیرالمؤمنین(ع) و به خصوص دوران حاکمیت حضرت برویم تا ببینیم که مدل حکمرانی علوی چگونه بوده و چه شاخصه ها و مؤلفه هایی داشته است.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: معمولاً حکومتگران و اصحاب قدرت برای ایجاد قدرت به خصوص بقا و استمرار آن تلاش می‌کنند که امر مرسومی هم است؛ اما باید توجه داشت که بر اساس مبانی امام علی(ع) این گونه نیست که به هر قیمتی و به هر بهانه‌ای حکومت تداوم داشته باشد بلکه یکسری ملاک‌ها در این زمینه وجود دارد که باید به آنها توجه کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه همچنین گفت: قبل از هر چیز باید دانست که اصول و مبانی حکومت علوی در واقع در راستای تداوم و تقویت اصول و مبانی سیره و حکومت نبوی است.

 

وی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین(ع) برای شکل گیری و سپس بقای حکومت به هر طریقی متوسل نشدند؛ از این رو باید بر این نکته تأکید کرد که حقیقت طلبی و اصول‌گرایی از جمله شاخصه‌های کلیدی حکمرانی علوی به شمار می رود.

 

روح اللهی امیری بیان داشت: در واقع امام علی(ع) یک اصولگرای واقعی است چه آنکه به خاطر تحقق حق و حقیقت همه اهتمام خود را به خرج دادند و این گونه نبوده است که به اسم مصلحت اندیشی، حق و حقیقت را قربانی کنند.

 

وی یادآور شد: حضرت از ابتدای حکومت با چالش‌های بسیاری مواجه بودند از جمله این که با چهره‌های شاخص که از صحابه پیامبر(ص) بودند برای گرفتن حق بیت المال و دادن آن به مردم و مستضعفان وارد چالش و مبارزه شدند و از سویی در مواجهه با باطل و طاغوتی چون معاویه به هیچ وجه اهل مدارا و مصلحت نبودند و بر این مسأله تأکید داشتند که باید به دنبال اقامه حق بود؛ از این رو حضرت معتقد بودند به خاطر مصلحت دنیا نباید فساد در دین ایجاد کرد.

 

تاریخ انتشار: ١٤٠٣/٠١/١٨

نظر بدهید
user
envelope.svg
pencil

آنچه ممکن است بپسندید

همراه فکرت باشید.

شما میتوانید با وارد کردن ایمیل خود از جدید ترین رویداد ها و اخبار سایت فکرت زود تر از همه باخبر شوید !

ویژه‌های فکرت

مجموعه فکرت درصدد است، مسائل روزِ حوزه اندیشه را با نگاهی جدید و در قالب‌های متنوع رسانه‌ای به تصویر بکشد.